pořizovací cena, účel auta, spotřeba, spolehlivost, servis, provoz a odhadovaná cena při prodeji jsou jen některé.
Přehlédnout jen jeden z těchto aspektů však může v budoucnu znamenat nečekané vysoké náklady.
1. Jakými otázkami se řídit při výběru typu vozu?
Na výběr auta je nutné jít systematicky. Proto jsme sestavili tento návod s tipy, jak na to.
A. K čemu bude vůz sloužit?
Zda se jedná o přepravu jedné, či více osob, malého, nebo velkého nákladu, nebo o kombinaci více účelů. Od toho se odvíjí požadovaný objem nákladního/zavazadlového prostoru a počet sedadel, s čímž často souvisí i otázka, jak časově a technicky náročné je oddělat zadní sedadla v případě, že chceme auto použít pro jiný záměr. Dále je potřeba počítat s tím, že vůz může být využíván i pro soukromé účely, a pokud ano, pro jaké? Musí v tomto ohledu splňovat podmínky?
B. Výbava auta
Je poměrně jasné, že auto pro rozvážku musí být vybaveno navigací. Stejně tak nutné může ale být přítomnost USB nabíječky na telefonu. Pro někoho může být zase zásadní držák na kelímek s kávou a vedle něj držák na PET flašku s vodou. Některá tato specifika lze jednoduše vyřešit dodatečně, horší by však bylo zjistit, že to je zásadní problém představující zbytečnou další investici.
C. Míra reprezentativnosti
Každý podnik chce mít ideálně co nejreprezentativnější firemní vozy. Od toho se odvíjí především značka vozidla a volba, zda se pořídí nové, nebo ojeté auto.
D. Kolik kilometrů ujede za rok?
To je důležité jednak kvůli spotřebě, ale také kvůli skutečnosti, že některé vozy si při vyšším počtu najetých kilometrů lépe drží cenu a dají se následně výhodněji prodat. Je také důležité, aby auto se stoupajícím počtem ujetých kilometrů nemělo exponenciálně rostoucí sklon k závadám. Některé vozy si dobře drží cenu i s vyšším počtem najetých km, jiné ne. Cena při odprodeji je přitom významnou částkou ovlivňující celkové náklady na vůz.
E. Kde bude vůz jezdit?
Po dálnicích, nebo v náročném terénu? Po německých dálnicích se jezdí úplně jinak než po českých okresních cestách.
2. Finanční bilance
Pokud máte jasno v podmínkách, které vůz musí splňovat, zaměřte se na finanční stránku. Ta vaši firmu bude zajímat nejvíce.
Celkové náklady na vlastnění
Anglická zkratka TCO (total cost of ownership), neboli celkové náklady na vlastnění, vyznačuje veškeré náklady spojené s nákupem a užíváním auta. Jsou to:
Pořizovací cena
Celková částka, kterou za auto zaplatíte, ať už ve formě úvěru, leasingu, nebo nákupu v hotovosti.
Spolehlivost auta
Spolehlivost vozu se neprojeví jen v tom, kolik času strávíte na krajnici dálnice čekáním na asistenční službu kvůli závadě motoru. Zahrnuje to taky, stojí opravy po záruce, přičemž rozdíly mezi jednotlivými auty a značkami mohou dosahovat až stovek procent.
Servisní náklady a záruka
Servis je obecně mnohem větší téma, než si lidé myslí. V samotných pravidelných servisních prohlídkách mohou být cenové rozdíly až 70%. Dobrá zpráva je, že některé značky nabízejí na omezenou dobu servis zdarma. Mohou to být 2-3 roky nebo za příplatek dokonce 5 let.
Zůstatková cena vozu
Tedy za kolik auto prodáte, až už je nebudete chtít provozovat. Zde jsou rozdíly až 30 %. Zjistěte si, jak velkou měrou se auto opotřebovává. Některým vozům klesá hodnota strměji než jiným. Zde se můžete zčásti opřít o značku (například BMW jsou známá svou dlouhou životností).
Spotřeba
Větší a těžší vozy mívají vyšší spotřebu. Mít o 1 l vyšší spotřebu, než je nutné, vás v dlouhodobém horizontu může připravit o desítky tisíc korun (klidně i 50 000 Kč na 100 000 najetých km). Rozmyslete si, zda opravdu využijete větší auto. Nové, modernější vozy mívají nižší spotřebu než ojetiny.
Nejrozšířenější palivo je stále nafta, ale velice oblíbené je CNG i LPG (zde pozor na zákaz vjezdu do podzemních garáží), které vychází levněji. Alternativních pohonných hmot se dnes už nemusíte bát, jsou technologicky velmi dobře řešeny a v ČR je zavedena hustá síť čerpacích stanic. Provozem se LPG a CNG v podstatě neliší od klasického benzínového motoru.
Při dlouhodobém užívání auta se vyplatí přestavba vozu na LPG, které vychází z hlediska spotřeby lépe než benzín. Vždy by vás měla zajímat reálná spotřeba, nikoliv ta „papírová“. Rozdíl může být až 30 %.
Provoz
Pod provoz spadají provozní kapaliny (olej, chlazení,…). Ty však nejsou zase tak rozhodující položkou.
3. Správnou volbou může být i ojetina
Do firmy je zvykem kupovat spíše nové vozy, jsou reprezentativnější a člověk (většinou) neřeší tolik starostí s jejich provozem. Máte stoprocentní jistotu původu vozu, jste jeho prvním majitelem a máte garanci od výrobce. Záruční dobu lze prodloužit třeba až na pět let. To všechno zní krásně, ale nová auta mají jednu velice známou nevýhodu: cenu.
Nová auta jsou velmi drahá a v okamžiku, kdy opustí autosalon, ztratí minimálně 25 % své hodnoty, ale může to být až 40 %. Také povinné ručení a havarijní pojištění stojí na nové vozy mnohem více než na ty staré.
Ojeté vozy garanci mnohdy nemají, mohou mít vyfabulovanou historii a přetočený tachometr a mají tendenci být vzhledem ke svému opotřebení závadovější. Ale i mezi ojetými auty najdeme téměř zánovní kusy v dobrém stavu, a to za poloviční cenu oproti novým.
Při výběru prověřeného ojetého vozu máme jistotu kontroly historie i technického stavu vozu. Tyto kontroly zaštiťuje celá řada programů od výrobců: ŠKODA Plus, Volvo Select, Kia ojeté vozy a další. U takto zkontrolovaných aut víte při nákupu, na čem jste.
Pokud ale čekáte, že s autem najezdíte každý rok desetitisíce kilometrů, vyplatí se koupě nového vozu. Dostanete záruku od výrobce, která může vydržet i výše zmíněných 5 let. Firemní auta se často po 3-5 letech obměňují, takže servisní náklady a opravy pokryje garanční lhůta, a pak se auto prodá.
Nákup ojetiny se může vyplatit tomu, kdo očekává, že auto nebude tak zatěžované a bude mít nízký roční nájezd.
Jak koupit ojeté auto? Vždy je naprosto zásadní zkontrolovat doklady, původ a stav auta. Kolik už mělo majitelů? Používala jej přepravní firma či policie? K čemu v minulosti sloužilo? Bez odpovědí na tyto otázky nikdy auto nekupujte.
4. Dovoz ze zahraničí může nabídnout lepší možnosti
Další možností při koupi vozu je dovoz ze zahraničí. Důvody jsou následující: značky jako BMW, Volkswagen, Ford, Porsche, Audi nebo Mercedes-Benz stojí v Německu (většinou se dováží z Německa) méně peněz. U značek, které u nás mají méně hustou síť autorizovaných servisů, si dejte ale pozor, aby se ve vašem okolí nacházel kvalitní servis, který si s vaším vozem dokáže poradit.
Toto platí zejména pro vozy dovážené např. z Ameriky. Servis specializovaný na vozy z USA bude mít větší zkušenosti se specifiky těchto aut a jejich nejčastějšími problémy v české zeměpisné poloze.
Dalším důvodem je výskyt modelů, které se u nás neprodávají. A třetím důvodem je celkový vyšší životní standard, díky kterému jsou auta často v dobré výbavě.
Nicméně i v Německu se stáčejí kilometry a tají se menší závady, ač ne v takové míře, jako u nás (nebo v Polsku). Navíc prodejci hrají občas psychologickou hru, protože ví, že se nebudete chtít vracet celou cestu zpátky domů s prázdnou, takže počítají s tím, že nakonec vůz vezmete, i když k němu máte třeba výhrady. Proto vám mohu některé věci zatajovat.
Všechny detaily o původu a stavu auta si zjistěte předem. Vytipujte si více vozů v bazarech, které jsou relativně blízko sebe, abyste v případě zklamání měli připravené další alternativy.
S autem zakoupeným v zahraničí se pojí komplikace. Musíte na místním registru vozidel vyřídit převozní značky, které stojí 120-240 EUR. Cena obsahuje povinné pojištění auta, které nelze sjednat jiným způsobem. K tomu jej musíte přihlásit do registru vozidel. Toto všechno vás vyjde na cca 13 000 Kč, o které se tedy navýší celková částka za pořízení vozidla.
Pokud nechcete mít s dovozem starosti, můžete si jej objednat u zprostředkovatelské firmy, která vše zařídí a doveze vám jej. Jen si na to připravte okolo 40 000 Kč.
Poslední variantou je zapůjčení přívěsu na převoz automobilů. Takto jej přivezete zpátky, aniž byste s ním museli přímo jet po silnici. Díky tomu se vyhnete nutnosti pořídit převozní značky a nemusíte jej hlásit do registru vozidel. Stačí za pár stovek korun sehnat přívěs a auto schopné ho táhnout, což sice také není vždy snadné, ale je to nejspíš nejschůdnější cesta.
5. Podle čeho zvolit způsob financování
Když máte vybrané auto, stačí si zvolit způsob financování. Současně existují tyto varianty: platba v hotovosti, spotřebitelský úvěr, finanční leasing, operativní leasing. Zde je velice důležité požádat prodejce o předložení detailního srovnání všech způsobů financování. Musí v nich být zahrnuté veškeré náklady, které vás při nákupu a užívání auta čekají. Prodejci často lákají na neúplné ceny, které pak člověk draze doplácí. Časté je například nabízet laciný operativní leasing s velice drahým servisem.
Neexistuje způsob financování, který by měl jen plusy. Vždy balancujeme s výhodami a nevýhodami. Co je pro vás nejdůležitější?
- finanční výhodnost
- zbavení se provozních starostí o firemní auta
- jednoduchá administrativa
- vyhnutí se co nejvíce rizikům
Když si toto ujasníte, dokážete snadněji vybrat správný způsob financování.
Platba v hotovosti
Spotřebitelský úvěr
Finanční leasing
Operativní leasing
- komerční sdělení -
zdroj foto: Pexels