„Naše práce opravdu nebudeme srovnávat. Ty si do kanceláře chodíš pokecat s kamarádkami, kdežto beze mě firma do půl roku bude v červených číslech.“ Také slýcháte něco podobného od své drahé polovičky, která vám tvrdí, že je unavená, a proto se o byt a o něj musíte postarat vy?
Firma je živý organismus sestávající se z mnoha dílčích celků v podobě jednotlivých oddělení, které bez sebe nemohou fungovat. Tak proč se někteří cítí nadřazení nad ostatními? Jsou finance více než například provoz či zajištění lidských zdrojů ve firmě?
Nedovolil bych si říci, že méně. Ale vezměme to jednoduše. Jestliže společnost nebude prodávat, nebude potřeba k prodeji žádný marketing. Provozní oddělení bude mít práci pouze se zajištěním základních potřeb firmy a začne propouštět. Nábor nových a péče o stávající zaměstnance již nebudou nutné a právní oddělení nebude mít k posouzení žádné nové kauzy a obchodní smlouvy. A jaký to bude mít celé vliv na našeho nenahraditelného kolegu z financí? Kde se nevytváří čísla, není co hodnotit ani co plánovat, a tak i on z firmy velice rychle z důvodu nadbytečnosti odejde.
Na tomto malém příkladu jednoduše vidíte, že neexistuje nedůležitá pozice ve společnosti a podobný přístup, ať již doma nebo v práci, může způsobit pouze demotivaci. Jestliže na vás někdo něco podobného zkusí a pracuje právě třeba ve finančním controllingu, navrhněte mu například, aby dal dohromady motivační kampaň pro snížení počtu odcházejících zákazníků, o kterém sám hovoří, nebo vyřešil personální problémy v oddělení vývoje vycházející z nedostatku pracovníků. Přístupem analytika se s tím určitě nějak vypořádá, ale dostatečnou kreativu pro marketing a pochopení pro lidské zdroje v jeho navrhnutém řešení opravdu nehledejte. Stejně jako vy těžko proniknete rychle do světa čísel, bude on pouze stále ten samý specialista orientující se na výnosy a náklady.