Pak by Vás mělo zajímat, kdy by Vaše dítě mělo začít hrát, abyste to neuspěchali a zároveň ani nepromeškali, a jaký nástroj vhodně zvolit.
V současné době narazíte na mnoho mateřských škol, které nabízejí pro své žáčky výuku hraní. Děti se mohou ve školkách většinou zvolit mezi nástroji jako flétna pro děti, piáno či dětské housle. Stejně tak je k dispozici celá řada hudebních kurzů od základních škol. Jaká je však vhodná chvíle pro začátek hudební výuky?
Dle studií by se s hudební výukou dětí mělo začít co nejdříve, neboť čím dřív se děti začnou učit, tím dosáhnou lepší plynulosti i přirozenosti při hraní. Děti, které začnou hrát již před sedmým rokem svého života, mají poté lépe vyvinutou koordinaci obou rukou, než u dětí, které začaly s hraním na hudební nástroj později.
Na co má hra na hudební nástroj vliv?
Hra na hudební nástroj dokáže zlepšit dítěti výkon ve škole. Současný způsob vyučování probíhá výkladem učiva a prací s textem. Toto vzdělávání vyžaduje výkon levé hemisféry. Hra na hudební nástroj rozvíjí hemisféru pravou, čímž přispívá k celkové vyváženosti činnosti mozku dítěte. Hraní na nástroj rovněž posiluje sebevědomí dítěte. Dobré výsledky naplňují dítě sebeúctou a sebejistotou.
Jak vybrat vhodný hudební nástroj?
Mnoho dětí se začíná učit na nástroj v prvních školních letech, málo z nich však vydrží první roky hraní. Jedním z důvodů, proč si dítě nástroj nezamiluje a přestane chodit do hudební školy, je nevhodná volba hudebního nástroje. Než tedy se svým dítětem zvolíte nástroj, měli byste zvážit jednak jeho schopnosti, ale také byste se měli zamyslet, pro jaký nástroj by se hodilo.
Pro výběr vhodného nástroje existuje speciální metoda, tzv. „Ben-Tovim/Boydova metoda výběru hudebního nástroje“, která je nazvaná podle svých autorů – úspěšné flétnistky a učitelky hudby Atarah Ben-Tovimové a Douglese Boyda. Co tato metoda doporučuje?
- Posouzení schopnosti dítěte
- Výběr nástroje
Posouzení schopnosti dítěte
V této první části se provádí test muzikálnosti, který má odhalit schopnosti dítěte. Základem tohoto testu je dotazník, který zkoumá muzikální dovednosti dítěte. Zásadním je také správné načasování výuky. Načasování nesouvisí jen s věkem dítěte, ale také s jeho fyzickým i psychickým vývojem. Nejvhodnější dobou pro začátek výuky se považuje doba mezi 7. až 10. rokem.
Zdali je dítě zralé jak fyzicky, tak i psychicky, můžete poznat dle následujících bodů:
- Dítě dokáže plynně číst, psát a počítat. Na základě těchto dovedností dokáže dítě bez problémů číst v notách a počítat rytmus skladby.
- Dítě dokáže odolávat školnímu stresu.
- Dítě se věnuje jinému mimoškolnímu koníčku delší dobu (alespoň 3 měsíce). Díky tomu je připraveno na hru na hudební nástroj, která je dlouhodobou záležitostí.
- Dítě si uvědomuje, jaký je rozdíl mezi prací a zábavou.
- Dítě má dostatek energie, aby kromě školy zvládlo i hru na hudební nástroj.
Výběr hudebního nástroje
Výběr vhodného hudebního nástroje je opravdu důležitý, neboť předurčuje z části úspěšnost dítěte. Čím byste se měli při výběru řídit?
Vybírejte pro své dítě dětské hudební nástroje, které jsou svým zvukem podobné jejich hlasu. Mezi oblíbené nástroje se řadí např. příčná flétna, zobcová flétna, klarinet, housle atd. Ze seznamu vyřaďte nástroje, které jsou pro Vás finančně neúnosné. Nejlevnějším nástrojem je zobcová flétna.
Na vědomí byste měli vzít také velikost nástroje. Některé nástroje jsou obtížné na manipulaci (např. tuba, kontrabas, klavír, harfa a mnoho dalších). Zjistěte si, zda umělecké školy ve Vaší blízkosti zajišťují výuku na konkrétní hudební nástroj, o který má dítě zájem.
Na co si dát při výběru pozor:
Pro společensky založené děti se hodí nástroje, které hrají ve skupinách (např. smyčcové či žesťové nástroje). Hudební nástroj by se měl vybírat s rozvahou. Některé nástroje vyžadují v prvních letech kázeň a určitou houževnatost, a tím se může hraní stát pro dítě obtížné.
Hudební nástroj může být pro dítě nepohodlný (např. do kytary musí dítě dorůst, jelikož i menší nástroje mohou být pro pětileté dítě příliš velké).
Vhodný hudební nástroj lze vybrat také podle toho, když si dítě vyzkouší hraní na více nástrojích. Díky tomu lze rozpoznat jeho nadání pro daný nástroj.