Koučování je v Čechách stále opředeno otazníky. Podobný osud mívají všechny módní termíny, pokud nejsou od počátku naplněny jednoznačným obsahem. Zavádějící je nakonec i samo označení kouč, které má pro nás spíš význam trenér. A kdo si umí představit trenéra ve vlastním podnikání, či kariéře? Jak by asi takový trénink měl vypadat a kdo by o něj vůbec stál?
Jenže koučování paradoxně zavedl skutečně sportovní trenér Timothy Gallwey. V zásadě šlo o změnu jeho vlastního přístupu k vedení svěřenců. Uvědomil si, že lidé si sami ordinují zaručené recepty, pohybují se v extrémech úspěch – selhání, a strach ze selhání jim brání posunout se vpřed. Změnou přístupu, dokázal Gallwey zlepšit výkony klientů a využít jejich maximální potenciál.
V Evropě si pak sir John Whitmore uvědomil přínos Gallweyova přístupu k vedení lidí obecně a nová metoda řízení vstoupila do firem. Pro nás trošku nešťastně se pro ni ujalo označení koučink.
Proč koučování všichni netleskají
V praxi se setkávám s různými důvody averze vůči termínu koučování.
- předně je to neochota seznámit se blíž s něčím, co jako termín všichni okolo používají a já nevím, co to přesně znamená. Pro někoho pak převáží pocit „v tomhle mi ujel vlak, tak už na to kašlu“
- dalším důvodem je nepříjemná zkušenost. Koučování, stejně jako ve světě, u nás nejdřív zavedly firmy. Většinou nadnárodní společnosti nebo podniky jejichž manažeři měli zkušenost ze zahraničí, případně v mateřské firmě bylo koučování součástí firemní kultury, manažerských bonusů apod. Praxe může být ale taková, že externí kouč, spolupracující s firmou, funguje spíš na úrovni poradce, což je nejen v rozporu s podstatou koučování, ale zakládá to zavádějící zkušenost a do budoucna nepochopení podstaty koučování.
- jinou negativní zkušeností může být pro zaměstnance situace, kdy jim firma nařídí, aby ve vlastním zájmu (na základě hodnocení nadřízenými, zpětné vazby od obchodních partnerů apod.) spolupracovali s koučem a kouče pro ně najme. Pokud není dodržen princip dobrovolné spolupráce a klient nemá možnost svobodně se rozhodnout a svobodně si zvolit svého kouče, nemůže tato metoda efektivně fungovat.
- nešťastná bývá i zkušenost s některými interními kouči, tedy zaměstnanci firmy, kteří by měli spíš využívat koučovacího přístupu, jako vyšší formy komunikace, aby pomohli odkrýt počínající problémy v týmu, v řízení popř. i důvody v osobním životě, které mohou negativně ovlivňovat výkon zaměstnance. Problém je v tom, že většina zaměstnanců nemá k interním koučům důvěru, protože (i pokud by skutečně koučovali a dodržovali etická pravidla) zaměstnanec předpokládá, že interní kouč je něco jako informátor vedení, a ne vždy se dokáží před ním otevřít.
- v neposlední řadě je důvodem negativního vnímání koučinku i zkušenost s kouči, kteří si na vizitku přilípli novou profesi, aniž by k tomu měli jakékoliv oprávnění a s koučováním jakoukoliv zkušenost.
Po 40 letech je dnes ve světě každému zřejmé, co koučování (tedy v té nesportovní terminologii) znamená. U nás tomu tak ale bohužel zatím není. Bohužel především pro všechny, kterým by tato metoda mohla podstatně zjednodušit život a podobně jako na tenisovém kurtu jim dovolit využít svůj maximální potenciál k dosažení cíle.
Autor: Ing. Mirka Čejková
Certificated by Coaching Development, London
Příště: Jak koučování funguje