Důvodem může být nedostatek volných seniorních pozic, neúspěch při výběrovém řízení nebo zájem o pozici v lukrativní společnosti. Mají ale firmy o takové kandidáty zájem?

V posledních letech se objevil nový trend chování seniorních zaměstnanců; tedy těch, kteří se vypracovali na pracovní pozice  manažerů či ředitelů. Pokud z nějakého důvodu o svůj post přišli (ať už byla na vině restrukturalizace společnosti, přesun oddělení či jiný faktor), aplikují nyní často na pozice o stupeň níže. Ve chvíli, kdy pracovní trh nenabízí dostatečný počet míst s adekvátní náplní práce, na jakou je vrcholový manažer zvyklý, se tito kandidáti hlásí i na pozice, které zdaleka nevyžadují podobně rozsáhlé zkušenosti.

Konkurence je u výběrových řízení na manažerské pozice obrovská, účastní se jich jak kandidáti, kteří mají zmíněné zkušenosti, tak i ti, kteří v současnosti zastávají pozici o něco nižší, ale rádi by se tímto směrem v kariéře posunuli.

Slovo „manažer“ se zdá mít téměř magický efekt, jelikož na žádnou jinou pozici se typicky nepřihlásí takové množství uchazečů jako právě na nabídku, která slibuje rozsáhlou a zajímavou agendu i atraktivní platové ohodnocení.

„Kandidáti se zkušenostmi z pozice Finančního manažera tak často stojí před těžkou volbou: čekat někdy i mnoho měsíců na adekvátní nabídku, nebo jít o krok zpět. V tom případě je ale potřeba počítat s tím, že zkušenosti z manažerské pozice mohou být při vstupu do výběrového řízení na nižší pozici spíše nevýhodou“,

potvrzuje tento trend Věra Klevarová, Recruitment Consultant, z divize Finance a účetnictví, Hays Czech Republic.

Potenciální zaměstnavatel se totiž často bude ptát, jaká je motivace tohoto uchazeče, jak dlouho by na pozici, která není srovnatelná s jeho předchozím působením, mohl vydržet, zda bude kontinuálně hledat jinou nabídku, která by lépe odpovídala jeho praxi, nebo se bude postupem času snažit vytvořit prostor pro svůj rychlý kariérní růst uvnitř firmy, kde jsou v dané chvíli vyšší pozice obsazeny.

Významným faktorem při hledání nové pozice je samozřejmě také finanční ohodnocení, které se na manažerské pozici obvykle pohybuje na velmi odlišné úrovni od pozice specialisty. I v případech, kdy jsou kandidáti ochotni udělat v kariéře krok dolů, a mít tak na starosti méně komplexní agendu, než na jakou jsou zvyklí, bývá velmi těžké přijmout také plat, který je oproti tomu předchozímu výrazně nižší. V konkurenci kandidátů, kteří mají menší zkušenosti, ale také menší finanční požadavky, tak uchazeč s komplexnější zkušeností dále ztrácí body.

Jednoznačný recept, jak má  manažer hledající nové uplatnění se svou kariérou naložit, bohužel není. U mnoha kandidátů se vyplatilo počkat si na tu správnou nabídku, někteří si přitom zvolili cestu dočasného podnikání (např. v oblasti poskytování odborného poradenství či konzultací), než narazí na odpovídající pracovní pozici u nového zaměstnavatele.

Zdroj: Hays Czech Republic