zaměstnanců. Její výhody jsou nasnadě, a sice že nemusíte řešit přesuny zaměstnanců na školení či zajišťování prostoru ani složitě chystat osnovy či harmonogram přezkoušení.
E-learnigový kurz umožní Vašim zaměstnancům zúčastnit se školení bez problému přímo na pracovišti a v čase, který jim nejlépe vyhovuje. Výhodou je i to, že každý zaměstnanec má okamžitý přístup do firemní dokumentace, ke všem směrnicím, bezpečnostním předpisům apod. Dobrý kurz může významně pomoci Vašim zaměstnancům seznámit se s nejrůznějšími aspekty jejich práce a vrátit se ke konkrétnímu tématu a to v tempu, které každému vyhovuje. Závěrem takového kurzu může a nemusí být test či jiné vyzkoušení znalostí, které nejlépe ukáže, jakým způsob si Váš zaměstnanec s látkou kurzu poradil. Dnes nabízí e-learning v ČR několik desítek firem a my si ukážeme, jakým způsobem vybrat a koncipovat Váš kurz, aby byl pro Vaši firmu co nejvíce efektivní.
1. Nechte si vyrobit kurz na míru
V dnešní době existuje nepřeberné množství témat v nejrůznějších katalozích, nicméně většinou se málokdy stane, že by Vaše firemní praxe byla podobná, ne-li shodná, podle nějakého obecného mustru. Samozřejmě existují témata, která je možná zakoupit už hotová, jako je bezpečnost práce, první pomoc či další související témata, nicméně další okruhy či specifika, které jdou více do hloubky je potřeba už připravit podle Vaší aktuální firemní praxe. Ostatně už jenom samotná příprava takového kurzu Vám umožní si dané procesy řádně zkontrolovat a prostudovat, což není nikdy na škodu a nezřídka se při takové přípravě přijde na spoustu možných zlepšení.
2. Zvolte si formu testování
Na závěr každého kurzu je možné umístit test. Ne vždy je ovšem taková forma přezkoušení vhodná. Naše rada zní, buďte kreativní a přemýšlejte, jak nejlépe poznat, že daný kurz Vašim zaměstnancům skutečně něco dal. Vyhlaste ve firmě „týden aplikace získaných znalostí“, přezkoušejte zaměstnance ústním pohovorem nebo praktickou zkouškou, zkrátka možností je nepřeberně. Důležité je potom samozřejmě takové přezkoušení řádně zdokumentovat. Osvědčení o přezkoušení z daných znalostí zvyšuje cenu Vašich zaměstnanců a zároveň chrání Vás při případných kontrolách, jelikož je to povinností zaměstnavatele u povinných kurzů, jako je třeba povinné školení BOZP.
3. Přizpůsobte kurzy svým zaměstnancům
Nedělejte kurz pro kurz. Vždy si naplánujte, jaká část Vaší firmy potřebuje jaké znalosti. Dopředu si také naplánujte, které kurzy budou opakovací a které mají Vašim zaměstnancům poskytnout nové informace. Ke kurzům samozřejmě můžete přidat i některé své zkušenější zaměstnance jako lektory. Než začnete kurz připravovat, zeptejte se vedoucích pracovníků jednotlivých úseků, kde vidí slabiny provozu či produkce a na ty se zkuste v kurzech zaměřit. Vhodné je začlenit i vzorové nebo Vámi požadované příklady z praxe. Čím atraktivnější kurzy budou, tím snadněji přesvědčíte, zaměstnance aby kurzy absolvovali.
4. Nechte kurz, ať Vám ušetří peníze
E-learningové kurzy je vhodné nasadit Vašim zaměstnancům zejména při nástupu do nového zaměstnání či do nového úseku. Tam se může nejlépe projevit efektivita kurzu a vhodnost způsobu, jakým je kurz veden. Pamatujte, že průměrná doba zaškolení pracovníka je 4-8 týdnů dle konkrétní pozice (na některé práce vyžadující specifickou manuální dovednost to může být ale i řádově déle) a během té doby tento zaměstnanec nejen pobírá řádný plat, ale také již zaplacené hodiny dalších zaměstnanců, kteří mu pomáhají či ho během provozu proškolují. Proto je vhodné pomocí kurzů tuto dobu zkrátit a umožnit Vašim pracovníkům rychlejší integraci do provozu. Čím dříve se nový kolega či kolegyně zaškolí, tím lépe pro Vás. Pamatujte však na to, že každý kurz by měl přesně odpovídat náročnosti a rizikům, které jsou spojené s pracovními úkony zaměstnance. Pokud pracovníkovi, který pracuje u soustruhu, poskytnete pouze obecný kurz BOZP, jenž není přímo zaměřen pro specifika práce u soustruhu, zcela jistě nebude školení dostatečné.
5. Kvalita a obsah
Na trhu je velké množství nabízených online školeních, ale ne všechny mají patřičné kvality. Není e- learning jako e-learning. Nejen graficky, ale i obsahově. Obyčejně jde kvalita ruku v ruce s cenou a tak se stává, že některé e-learningy jsou obsahově i formálně velmi špatné. Neobsahují dostatečné množství informací, které by zaměstnanec měl obdržet a pokud ano, jedná se dost často o kopie zákonů, kterým zaměstnanci nemusí rozumět. Grafický vzhled a uživatelská funkčnost mnohdy neodpovídá dnešní době, a to vše se pak odráží na ne/chuti zaměstnanců takový kurz absolvovat.
6. Sbírejte zpětnou vazbu
Kurzy a testování jsou samozřejmě ty nejdůležitější prvky e-learningu, nicméně pro Vás, jakožto jedny z vedoucích pracovníků, by to nemělo tímto končit. Nejdůležitější je sledování, jestli jsou prvky kurzu zapracovávány do praxe a jestli jsou jejich výsledky měřitelné. Ubylo nehodovosti, skoronehod nebo stížností? Zlepšila se docházka, efektivita popřípadě jste si všimli větší spokojenosti zákazníků a zaměstnanců? Zrychlilo se Vám zaučení nových pracovníků? Pokud ano, pak kurz skutečně splnil svůj smysl, no a pokud ne, je potřeba opět sáhnout k celkovému hodnocení. Zkuste také sbírat zpětnou vazbu od účastníků kurzu bezprostředně po jeho absolvování. Bylo v kurzu vše, co Vaši zaměstnanci potřebují? Bylo vše srozumitelné a názorně podané? Byl kurz logicky koncipován a předal frekventantovi potřebné informace? To vše Vám může ukázat, jak moc se dané osnovy a koncepce kurzu trefily do života Vaší firmy.