V opačném případě bude firma stát, anebo dokonce půjde ke dnu.
Abyste dokázala svou firmu úspěšné vést , je třeba mít o ní dokonalý přehled a vše si správně nastavit. Je nutné zajímat se o to, co kolik stojí, co je výdělečné a co naopak prodělečné. Musíte vědět, kam směřujete.
Přečtěte si 7 tipů pro úspěšné podnikání.
- Stanovte si cíle a očekávání. Když si hned z počátku ujasníte, co očekáváte a kde sebe a svou firmu vidíte za deset dvacet let, předejdete tomu, abyste dělala věci zbytečně.
- Selské počty v podnikání nestačí. I když se vám to může jevit jako ztráta času. Investujte čas a finance do potřebných nástrojů. Dříve či později určitě sama uznáte, že řádně vedená excelovská tabulka či ještě lépe CRM usnadní mnoho rozhodování. Podobné nástroje vám pomohou mít finance i zakázky pod kontrolou.
- Pokud to není bezpodmínečně nutné, nedělejte dluhy. Ale pozor. Pamatujte, že dluhy nejsou jen finanční, dluhy mohou narůstat třeba i v podobě nedokončených zakázek, či v nejasných osobních vazbách. Proto dodržujte termíny a vše dotahujte dokonce.
- Zaměstnance vybírejte nejen podle jejich vzdělání a kvalit, ale také podle sympatií. Jen těžko budete zvládat dennodenně komunikovat s někým, kdo je vám vyloženě proti srsti. Když si ale k sobě pustíte zaměstnance příliš a bude spíše kamarádi, nemusí to firemnímu nasazení moc svědčit. Pořád mějte na mysli, že vy jste šéf a vy máte osobní zodpovědnost za firmu. Také zvažte, zda by nestálo za to převést zodpovědnost také na zaměstnance.
- Když jim svěříte odpovědnost za zisk i za ztrátu, vede to k uvědomění, jak firma funguje a kdy je mohou reálně počítat s odměnami, dovolenou apod.
- Naučte se říkat ne. Může se stát, že ve chvíli, kdy je pro vás zakázka nevýhodná, přenechejte klienta konkurenci. Nelitujte se a dejte se do hledání nových klientů. Nikde není psáno, že se k vám tento klient nevrátí.
- Když nebudete vědět kudy kam, buďte připravená udělat krok stranou. Díky tomu můžete s odstupem vidět fungování firmy a uvědomit si, co by bylo potřeba změnit.
MM