které vás nebaví, a pohráváte si s myšlenkou, že se úplně osamostatníte a založíte si vlastní e-shop? Tak směle do toho. Nastartovat podnikání na internetu je v dnešní době mnohem jednodušší, než si myslíte. Stačí vědět, jak správně na to. Vše zásadní do úspěšných začátků najdete v tomto článku.
Co potřebujete aneb peníze až na druhém místě
Na vybudování elektronického obchodu dnes nepotřebujete obrovský kapitál a díky existenci chytrých nástrojů a užitečných služeb ani odborné znalosti o tvorbě webu, fakturaci a dalších souvisejících tématech.
Roli nejpodstatnějších „ingrediencí“ zastávají odhodlání, dobrý produkt a dostatek energie, ačkoliv to může znít trochu jako klišé. Když ale něco z toho chybí, dříve či později se to projeví – špatnými výsledky obchodu nebo vaším selháním.
Pokud však víte, co chcete, a půjdete si za tím, pak bude zařazení mezi úspěšné eshopařky a eshopaře otázkou několika jednoduchých kroků, které zvládnete třeba i ze dne na den. Abychom vás ve vašem rozhodnutí podpořili, přinášíme ještě stručný přehled výhod, které přináší „dělání sama na sebe“.
- Jako podnikatelka (resp. OSVČ) jste sama sobě šéfem a jen vy rozhodujete o tom, kolik hodin a kdy budete pracovat.
- Úspěch si vždy vychutnáte dosyta, nikdo jiný se na něm „nepřiživí“.
- Otevřete si cestu k neomezenému výdělku – už žádné tabulky, normy a maximální výše příplatků a osobního ohodnocení.
- Můžete se věnovat čistě jen tomu, co vás baví.
- Nemusíte žádat o volno či dovolenou, vše si určujete sama, jak se vám to hodí.
- Nemusíte se přizpůsobovat tempu/náladě/schopnostem kolegů.
A teď už se pojďme podívat na praktické tipy, které vám poslouží jako základní návod na rozběhnutí e-shopu.
1. Jasně pojmenujte zaměření a cílovou skupinu
Neobejdete se bez vize a promyšleného konceptu. Pečlivě vše promyslete a nesnažte se „střílet od boku“. Uvědomte si, co, komu a proč budete prodávat. Do středu všech úvah vždy postavte svého potenciálního zákazníka, abyste vybudovali e-shop přesně podle jeho potřeb, protože on bude alfou a omegou vašeho úspěchu.
Mimochodem, určitě okoukněte konkurenci a inspirujte a učte se od ní. Poslouží vám jako vzor. Snadněji tak také odhalíte, čeho se vyvarovat. A v neposlední řadě vám ukáže, v čem můžete vyniknout – co bude vaše konkurenční výhoda.
2. Postarejte se o nutnou administrativu
Čeká vás samozřejmě i papírování. V prvé řadě si obstarejte živnostenské oprávnění. Dále se (po řádném ukončení zaměstnání) registrujte na finančním úřadě a správě sociálního zabezpečení. Změnu ohlaste také své zdravotní pojišťovně.
3. Vymyslete vhodné jméno
Snadno zapamatovatelný, unikátní a výstižný, takový by měl být název. Použijte pojmenování, které bude zároveň i doménou, abyste eventuální zákazníky nemátli.
Chystáte se být e-shopem s přírodní kosmetikou, co nese své nezaměnitelné jméno? Tak není co řešit, použijete právě to. Nikdy se nepouštějte do neurčitých a nicneříkajících doménových jmen typu „domaci-prirodni-kosmetika-levne.cz“ apod.
4. Vytvořte e-shop
A jste u „velkého finále“, kdy své nápady proměníte ve skutečnost. V tuto chvíli budete muset učinit rozhodnutí, jakým způsobem vybudujete webové stránky s obchodem.
Máte na výběr ze dvou možností: najmete si profesionály, kteří vám postaví e-shop na míru, nebo si ho vytvoříte svépomocí. V otázce finanční náročnosti se jedná o volbu – několik desítek tisíc vs. nanejvýš pár tisíc.
Platí to, co jsme nastínili v úvodu. Že díky dostupnosti pomocníků v podobě specializovaných nástrojů a služeb si dnes e-shop založí snadno a rychle kdokoli, komu nedělá problém běžná práce s internetem nebo kancelářským programem.
Nutno podotknout, že tato moderní řešení umí mnohem více. Dovolí vám pustit se do eshopaření doslova na pár kliknutí a zároveň vám ulehčí správu a provoz obchodu. Dle typu a pokročilosti obsahují funkcionality, které zajistí spokojenost zákazníka při nákupu i během vyřizování objednávky. A díky automatizaci bude průběh hladký také pro vás.
Jaké funkce a doplňky by vás měly zajímat, abyste měli jistotu bezstarostného chodu e-shopu?
- Napojení na kvalitní fakturační systém pro automatické párování plateb, zasílání informací o stavu objednávky a další důležité procesy.
- Implementace různých platebních metod pro větší pohodlí zákazníka.
- Možnost upravovat varianty doručení podle toho, co skutečně využíváte.
- Nastavování akcí a slev, které mají marketingový efekt a podporují prodej.
- Automatické skrývání/publikování produktů podle dostupnosti.
Všechny vyjmenované schopnosti a přednosti a spousty dalších má například český Mioweb, který patří mezi nejpopulárnější nástroje pro tvorbu e-shopu na tuzemském trhu.
Oblibu si získal díky snadné a intuitivní obsluze (i pro naprosté začátečníky), krásnému designu a spolehlivosti. Tvorba stránek s tímto nástrojem spočívá v pouhém klikání myší a psaní textu. A přitom výsledek vypadá jako od profíka.
Mioweb splňuje všechny požadavky na moderní elektronický obchod, takže bez problémů funguje i v telefonech a dalších mobilních zařízeních (je plně responzivní).
5. Stanovte si první cíle
Nezapomeňte, že spuštěním e-shopu nic nekončí. Kromě správy a propagace vás čeká další výzva – zlepšovat obchod i své dovednosti. Proto si pravidelně stanovujte cíle a snažte se je plnit.
Chcete se příští měsíc radovat z dvojnásobného počtu objednávek či obratu? Nebo si dáte za úkol pořídit lepší fotky zboží? Vždy se najde důvod, jak e-shop zdokonalovat a starat se o jeho růst.
„Neusínejte na vavřínech“, nezahazujte nové impulsy a odměnou vám bude smysluplné podnikání, ve kterém se vám daří.
Zdroj obrázků: Pixabay.com, MioWeb.cz
Inspirativní článek, právě řeším, jak e-shop založit, tak se hodí jakákoli rada. Škoda, že zde není uvedeno, na kolik to vyjde.