Jak se vypořádat s věkovou rozmanitostí na pracovišti?

9.3.2018, 10:00 | Veronika
People hangout together at coffee shop

V některých společnostech je již dnes běžné, že se na pracovišti vedle sebe vyskytne až pět generací.

Takováto věková rozmanitost je přičítána faktu, že díky pozdějším odchodům do důchodu a vyšší předpokládané délce života, budou tzv. Tradicionálové (nebo také Tichá generace, narozena před rokem 1946) a Baby Boomers (narození 1946-1964) pracovat vedle Generace X (narozené 1965-1976), generace Y, jejíž příslušníky označujeme jako Mileniály (narozeni 1977-1995) i zároveň vedle generace Z (1996-současnost).

Zatímco Tradicionálové a Baby Boomers mají tendenci být loajálními, dlouhodobými zaměstnanci, Generace X, Y a Z nehledají „zaměstnavatele pro život“ a jsou podstatně více ochotni měnit společnosti. Každá z těchto generací má jiné priority odlišná očekávání od svého budoucího zaměstnavatele.

Každá generace má jinou výchovu, jiné zvyky, jiný přístup k práci a jiné očekávání. Co od které generace čekat a jak k ní přistupovat představuje průzkum společnosti Hays.

Generace X: technické inovace

Začněme s generací X, skupinou zaměstnanců, která se narodila zhruba mezi roky 1965 a 1976. Do této skupiny patří i někteří z nejvýznamnějších světových podnikatelů a technologických inovátorů – Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon, Elon Musk, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla nebo Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google. „Generace X byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a příchodem technologií a digitálních inovací. Hodně porovnávají a dokáží ocenit rozsah a dopad těchto inovací, proto upřednostňují organizace, které „myslí dopředu“ a sledují aktuální technologické trendy.“, vysvětluje Ladislav Kučera z Hays.

Důležitým rozhodovacím faktorem pro generaci X je také rovnováha mezi soukromým a pracovním životem – mají zodpovědnost za rodinu, děti. Tato generace je více než kterákoli jiná ochotna slevit ze svých mzdových nároků, jsou-li jí nabídnuty jiné výhody, jako je flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, zdravotní péče a možnost pracovat z domova.

Mileniálové: kariérní postup

Jak je na tom s prioritami generace Mileniálů? Ač zde jsou jisté regionální odlišnosti, v podstatě se jedná o generaci, která ustála ekonomickou recesi v letech 2007-2009, která je považována za nejhorší globální ekonomický úpadek od třicátých let minulého století. Je to ovšem také generace, která si užila kariérních příležitostí, které jim přináší technologický rozvoj, možnost cestovat a vzestup mezinárodního obchodu. „Tato věková skupina je považována za zvlášť vytrvalou, ambiciózní, která se nebojí ve své kariéře trochu riskovat. Chce od svého zaměstnavatele slyšet konstruktivní zpětnou vazbu, očekává postup v rámci své role a společnosti.“, uvádí Ladislav Kučera z Hays. Mileniálové nechtějí být omezováni hranicemi. Jsou si vědomi svých příležitostí a chtějí cestovat a získávat zahraniční zkušenosti. Tato generace vyhledává motivační bonusy související s výkonem. Pokud se tedy příslušníci generace Y rozhodují o změně zaměstnavatele, upřednostňují kariérní postup, odměnu, vzdělávání a rozvoj či příležitost pracovat v zahraničí.

Generace Z: silný brand

Konečně, Generace Z, která vyrostla v sociálních médiích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně on-line. Využívají současné technologické trendy pro řadu aktivit –  od zábavy přes práci až po socializaci. Více než jiné generace přikládají význam pověsti a jménu zaměstnavatele. Podléhá výraznému rodičovskému vlivu – v rodině projednají potenciálního zaměstnavatele, roli, kterou nabízí, a mzdu. Pro mnohé z generace Z a jejich rodiče je značka zaměstnavatele často důležitější než samotná práce, kterou budou vykonávat. Proto vyhledávají společnosti, které jsou aktivní na sociálních sítích, v médiích, pracují s weby a dokáží obhájit, proč jsou leadery ve svém oboru.

Samozřejmě, tyto generační vlastnosti nelze vztáhnout automaticky na všechny příslušníky dané generace. Vždy budou v každé skupině existovat odlišnosti a některé preference se budou překrývat.

Komentáře

  • Do poloviny roku je to právo zaměstnavatele, který vám může určit termín výběru této staré dovolené.

Zanechte komentář

Můžete využít tyto HTML značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam
Reklama
    Lídr v ČR v oblasti kancelářských potřeb – SEVT.cz

Partneři

A_Moravskoslezské investice a development, a.s.
B_BPWCR
C_volny
D_Hays