5. díl

Umíte řídit své zdroje?

Když víte, co se od vás očekává, a jak, čím a kdy se váš výkon bude hodnotit, je potřeba se zamyslet nad zdroji, které máte k dispozici a jak vyhovují vaším potřebám. Zdroji jsou myšleni lidé kolem vás (pracovní tým, management, obchodní partneři, dodavatelé), čas (pracovní doba, která samozřejmě nemusí být jen běžná pracovní doba), technologie (IT a IS), a finance (váš rozpočet, rozpočet vašeho oddělení). Vaším úkolem je s těmito položkami pracovat tak, aby vám pomáhaly k dosažení vašich cílů a vy jste mohla docílit úspěchu.

Lidé, čas, informační systémy a finance

Zde totiž často číhají problémy, které budete mimo vlastního obsahu řešit. Tj. někdy to může být vaši kolegové, kolegyně, nadřízení, kteří vám mohou klást různé překážky a je důležité s nimi asertivně vyjít. Další téma může být čas – jak ho správně využít, jak se nenechat strhnout k práci přesahující potřeby vaší práce, jak si uhlídat vlastní soukromí a vyhnout se riziku nováčků – vše obětovat výkonu v práci. Zkrátka jak pracovat s vaším vlastním time – managementem. Obtížněji se dají ovlivnit IT a IS zdroje – neboli jak propracovaný, flexibilní a spolehlivý IS systém vaše firma používá a jaké případné otázky z toho plynou. A poslední důležité téma jsou finance. Vaše vlastní osobní ohodnocení a jak systému hodnocení a odměňování, který se ve firmě používá, rozumíte a víte, jak funguje. Zároveň jak jste spokojena s finančním rozpočtem alokovaným na výkon vaší práce, jakou zodpovědnost za finance máte (jaké otázky z toho plynou).

Úspěšnost v pracovní pozici souvisí s dobrým zvládnutím uvedených zdrojů. Pokud v jakékoliv uvedené položce cítíte napětí, je pro vás zdrojem frustrace, který vám ubírá energii potřebnou k výkonu, tedy problém aktivně řešte.

Jeho úspěšným vyřešením získáte sílu, novou zkušenost a sebevědomí, které vás posune dál.

Cesta za manažerskou pozicí vlastně je soustavné, cílevědomé řešení problémů, které se obvykle týkají uvedených bodů.

Co je tedy základ úspěchu?

Umět výborně komunikovat s lidmi, zvládnout přirozené interpersonální  konflikty, efektivně řídit svůj čas, dokázat si asertivně říct o podporu v oblasti financí a IT, pokud usoudíte, že daná situace vám nevyhovuje.

Velmi bedlivě sledovat svůj výkon – a vědět, podle čeho jej sleduje a hodnotí vedení vaší společnosti.

Toto je základ úspěchu v každé pozici a záleží jen na vás, kolik sama vložíte energie a pevné vůle. Pokud na cestě vytrváte, povede k plnění stále náročnějších úkolů – tedy až k vrcholům pomyslné „kariéry“.

Autor: Mgr. Lucie Nápravová   www.trustframe.cz