a umožňuje dosahovat výkonů, které by jako jednotlivci nebyli schopni zvládnout.
Hlavní metodou rozvoje týmu je podpora týmových aktivit, které se zabývají společným řešením problémů, hledáním nových nápadů a dopomáhají k dosažení pracovních cílů. Do těchto aktivit řadíme následující:
Brainstorming: Toto je skupinová metoda založená na setkání týmu, který kreativně vyjadřuje své nápady na dané téma či originální řešení problémů. Všechny nápady jsou zaznamenávány a je určen moderátor, který udržuje posun celé diskuze kupředu a zajišťuje, aby se neodbíhalo od probíraného tématu.
Základním pravidlem je vyloučení jakékoliv kritiky či posuzování nápadů druhých, aby se docílilo svobodného a volného vyjadřování. Mezi výhody brainstormingu patří kombinování, rozvíjení a zlepšování vlastních názorů, ale i názorů druhých během diskuzní fáze. Čím více nápadů je vyřčeno tím je větší pravděpodobnost že se nalezne nejlepší a nejoriginálnější řešení.
Brainwriting – Tato metoda je velmi podobná metodě brainstormingu avšak nepotřebuje moderátora a všechny nápady se ihned zaznamenávají a presentují písemně. Všichni účastníci obdrží papír s několika otázkami (ideálně 2-3) a mají limitovaný čas, během kterého sepíší návrhy řešení problematiky. Poté předají papír sousedovi, který připraví své návrhy a nebo dále rozpracuje již zmíněná řešení. Cvičení končí v momentě, kdy všichni účastníci měli možnost písemně zaznamenat svůj názor.
Myšlenkové mapy – Je to metoda založená na kreativitě vyjádřené více malováním nežli psaním. Principem je zapojení obrazového myšlení, které nám umožní nový náhled na již řešenou situaci. Obrazové znázornění trvá déle nežli jen slovní vyjádření, což nám dává prostor upravovat strukturu již v průběhu našeho myšlenkového pochodu, zároveň mohou být myšlenkové mapy doplňovány později. Pro realizaci tohoto způsobu potřebují účastníci velký arch papíru a fixy.
Banka nápadů – je další možností jak získat co nejvíce odpovědí na řešenou problematiku. Každý z účastníků na papírek napíše svůj nápad a všechny papírky se dají na hromádku doprostřed stolu. Poté se všechny papírky umístí na viditelné místo, aby se měli šanci všichni vyjádřit a inspirovat nápady druhých. Tato metoda je užitečná v případech kde předpokládáme že řešení problematiky může být konfliktní, protože v prvotní části kde se nápady vyjadřují si každý píše svůj názor potichu a až řešení se stává diskuzí, tudíž každý má možnost svůj nápad vyjádřit aniž by ho někdo jiný nějak rušil.
Teambuilding – neboli týmové vzdělávání je řadou organizací velmi často zaměňováno za aktivity, které dělá společně kolektiv spolupracovníků mimo jejich náplň práce, jako je například společná hra bowlingu či jiné zábavní aktivity, avšak pro pravé využití slova teambuilding by aktivita měla být cílená na rozvoj potřeb a kompetencí skupiny lidí.
Takovéto aktivity se často zaměřují na zvýšení efektivity týmu v organizaci, upevnění již daných či vytvářejících se rolí ve skupině, formování interaktivních či interpersonálních dovedností a zvyšování povědomí o sociálních procesech odehrávajících se v týmu.
Teambuilding často využívá metody jako jsou skupinová cvičení,řešení případových studií, simulace, hraní rolí, výcvik skupinové dynamiky či interaktivních dovedností.
Teambuilding ve většině případů organizují externí agentury, ve spolupráci se vzdělávacím oddělením společnosti. „Toto řešení firmy upřednostňují především kvůli času a efektivitě, agentura vždy zajistí to co je potřeba.“ Souhlasí Klára Antošová ze společnosti Hays Czech republic.
Veronika Kommer, konzultant divize Construction & Property, Hays Czech republic