udělat pro zlepšení své obchodní či manažerské komunikace.
Řekli jsme si základní rady a postřehy k různým aspektům psaní obchodních dopisů i telefonické či osobní komunikace, a nezbývá než celé toto naše virtuální setkávání nějak podnětně zakončit.
Dnes si tedy „na rozloučenou“ povíme, co můžete pro svůj další pokrok, pro své další zlepšování, dělat průběžně dál. Je to důležité, abyste si udrželi ten nezměřitelný a nespočitatelný, ale přesto zřejmý (a snad i efektivní) náskok, který máte před svými konkurenty.
Co tedy můžete pro své zlepšování dělat dál?
Rozhodně byste se měli nadále vzdělávat. Možná pomalu, nepravidelně, nárazově, ale rozhodně vytrvale. Ne, nemusíte zrovna nakupovat pořád další a další kurzy komunikace a obchodního jednání. Když je absolvujete, určitě vám neuškodí, ale pokud na ně nemáte čas či kapacitu, nevadí.
Stejně dobře se totiž můžete průběžně vzdělávat sami. Sledujte volně stáhnutelné publikace na internetu a čtěte související materiály všude, kde je potkáte. Připomínejte si to, co jsme si povídali zde, na stránkách Managerky.cz, i to, co jste si nastudovali a přečetli jinde, a potom si to dávejte do souvislosti s tím, s čím se denně setkáváte.
Vnímejte reklamy, hovory a jinou komunikaci kolem sebe a sledujte pozorně, k čemu to či ono vede. A pořád si sami pro sebe hodnoťte: Toto bylo dobré, toto se moc nepovedlo. Toto bylo vynikající a takhle to budu dělat také. Tohle zkusím, na tohle si dám pozor, tomuhle se vyhnu, tamhleto si zapíšu.
Rozhlížejte se, sbírejte podněty ze svého okolí. Taková škola živé praxe je k nezaplacení.
Učit se „naživo“ ovšem můžete také jiným způsobem: Zkuste svůj obchodní dopis nebo písemnou přípravu na schůzku předložit zkušenějšímu kolegovi a proberte s ním jeho postřehy; snažte se přitom odnést si z každé jeho připomínky něco užitečného pro své další psaní.
I když se třeba s některým jeho návrhem plně neztotožníte, berte ho jako signál. Prozíravě si řekněte: Pozor, tady se určitý typ klienta možná „zadrhne“ stejně jako tento můj kolega. Měl bych s tím něco udělat. Je velmi cenné (a nejen pro psaní, ale vlastně vůbec pro život) naučit se takto pracovat s reflexí a využívat ji ke svému dobru.
A dál? Co ještě?
Vybavte se! Vybavte se dalšími knížkami, které vám pomohou. Knihou k nezaplacení ‒ pro psaný i mluvený projev ‒ je klasická Česká mluvnice, nejlépe ta vytvořená pány Havránkem a Jedličkou. Není nutné se dokonale naučit všechno, co obsahuje (i když ‒ kdyby se vám to podařilo, tím lépe). Jde spíš o to, abyste zjistili, co všechno je v takové mluvnici rozebráno a v čem všem vám může poradit.
Pak jsou tu Pravidla českého pravopisu. Také se hodí, pokud nepoužíváte jejich elektronickou podobu. Pravopis v obchodní komunikaci není nepodstatný, naopak. Vypovídá o vašem jazykovém citu, o vaší úrovni a o tom, jak zodpovědně ke své práci přistupujete, jak vám záleží na dobrém výsledku. Slovník cizích slov a další slovníky a příručky. A vlastně cokoli, co se oboru komunikace týká.
A jaké je resumé celého seriálu?
Zvykněte si v komunikaci ‒ ať už písemné, telefonické, nebo osobní ‒ jednat promyšleně, volte vhodný styl, stanovujte si cíle, přemýšlejte o svém klientovi, snažte se zaujmout hned v úvodu, nepodceňujte sílu motivujícího závěru, pracujte s emocemi, nebuďte nudní ani arogantní, usmívejte se a učte se.
Hodně zdaru ‒ vám i vašemu byznysu!
Eva Musilová