Octavia III. generace má navíc svůdnější tvary, objemnější zavazadlový prostor a více simply clever řešení. Po prvních dojmech z testování v Portugalsku vám nyní přinášíme test nejslabšího (1,2 TSI) a nejsilnějšího motoru (2,0 TDI).
Díváme se
Maska Octavie s novým logem se povedla. Led diody vkusně podtrhují tvar světlometů a Octavia má zejména zezadu nezaměnitelnou podobu.
Linie nové Octavie III. generace jsou mnohem vzdušnější a nadčasové. Do C sloupku, který je více protáhlý, vede podél oken linie, která se dynamicky zvedá nahoru, což ji efektně dynamizuje. Ve škodovce tomu říkají „tornádo“ efekt. Octavia tak vzdáleně připomíná kupé. I při letmém pohledu je Octavia sportovnější ale i prostornější než její předchůdkyně.
Nasedáme
Interiér nové Octavie si nechal konzervativní look. V testované verzi výbavy Elegance měla Octavia v interiéru kontrastní černo-béžové provedení satin black a stone beige, které interiér ozvláštnilo. Škoda však myslí i na praktičnost a tak koberečky zůstávají černé a palubní deska je naopak prosvětlená díky použití světlého plastu. Zcela „z řady“ působí designové výplně dveří nad madly. Ty se inspirovaly čirým krystalem českých sklářů, a ač jsou vyrobeny z plastu, přinášení do interiéru nádech designové originality. Tento prvek vyloženě nutí k doteku. Na dotek příjemně působí i použité měkčené plasty.
Vítanou změnou v nové Octavii se stal nový příplatkový multimediální systém Columbus s navigací, který má velmi povedenou grafiku a intuitivní ovládání. Stačí se jen k obrazovce s navigací přiblížit a displej nabídne rychlou lištu pro volbu cíle. Navíc díky novému systému a jejímu umístění v útrobách auta přestává být vybavení auta navigací noční můrou pro její majitelky. Nový systém Columbus by měl být od této chvíle lupičům vzdorný, ale v Česku nikdy nevíte…
Co by byla Škoda, kdyby nenabízela simply clever řešení. Považte: ukrytá škrabka na led ve dveřích palivové nádrže, oboustranný i když pravda příplatkový koberec na čistý nebo špinavý náklad, místo na 1,5 litrovou lahev vody ve dveřích a ještě větší zavazadlový prostor o objemu 590 litrů, který je coby liftback extra snadno přístupný. Kryt zavazadlového prostoru se dá navíc chytře schovat za sedadla, takže v případě převážení velkého nákladu nepřekáží.
Jedeme
Přesné, lehké, snadné řízení, které bude každou řidičku bavit. Tak by se dal ve zkratce popsat pocit z prvních jízd novou Octavií. Vedle simply clever řešení nabídla testovaná Octavia hned několik šikovných asistentů, kteří si odbyli v tomto segmentu svou premiéru (i když za příplatek) a pracovali nadprůměrně dobře.
Nová Octavia a její pomocníci například čtou dopravní značky a promítají je na displej obrazovky. Řidičku tak asistent bezpečně udržuje v obraze, jakou dovolenou rychlostí jet. Dálková světla se automaticky přepínají v případě protijedoucího auta.
Nová Octavia se díky asistentovi pro udržování jízdního pruhu doslova řídila za nás. Testovaná Octavia se držela totiž při jízdě vymezených pruhů na silnici, což dokonce platí i v zúženém pruhu, kde jsou například svodidla nebezpečně blízko. V takových chvílích se vždy obávám minimálně o zrcátka. Zmiňovaný asistent jde těmto obavám naproti.
V kombinaci se šikovným adaptivním tempomatem, který pracuje tak dobře a plynule, že by ho některé konkurenční značky mohly závidět, udržuje tempomat navolenou bezpečnou vzdálenost auta jedoucího vepředu. Mám ráda, když je ovládání intuitivní, nechci se rozrušovat tím, že nemohu v autě hledanou funkci či ovladač najít. Škoda mě v tomto ohledu zhýčkala. Vše je na svém místě a tempomat jsem si proto bež obav spustila.
S necelými 4,7 metry délky může Octavia budit v řidičkách respekt z parkování. Octavia však i v tomto ohledu chce být atraktivní i pro méně zdatné řidičky. V rámci příplatkové výbavy nabízí služby aktivního parkovacího asistenta, který 100 % pomůže s parkováním podél chodníku ale i příčně.
Škoda Octavia III. generace nabízí v rámci příplatkové výbavy Driving Mode Selection, což není nic jiného než možnost měnit jízdní režimy, které mají za cíl usměrňovat spotřebu. V režimu Eco se motor drží v nejnižších otáčkách, zatímco v režimu Sport je tomu naopak. Měnit režim jde vedle běžného pohybu řadicí páky také přímo na displeji obrazovky. Ekonomičnosti nové Octavie také napomáhá Start-stop systém šetřící motor při zastavení například na křižovatce.
K dispozici jsem měla slabší benzínovou verzi (1,2 TSI), ale i nejsilnější (2,0 TDI) naftovou variantu. Obě dvě verze mě příjemně překvapily. Každá verze bude jistě mít své sympatizantky.
1.2 TSI 77 kW
Nejslabší motor a zároveň nejlevnější motorizace startuje na 334 900 korunách. Pro řidičky, které zvažují mezi prostornými sedany, kde bude mít spoustu prostoru kolem sebe celá rodina, bude Octavia jistě horkým želízkem v ohni.
2.0 TDI CR 110 kW DSG
Tato motorizace je ideální pro zaměstnané řidičky, které křižují české ale i zahraniční silnice křížem krážem. Skvělé jízdní vlastnosti, pohodlí a spotřeba patří k pádným argumentům pro výběr právě takového obsahu motoru. Dieselový motor mě příjemně překvapil svou tichostí a plynulostí. Svižná jízda Octavii s dvojspojkovou převodovkou DSG svědčila. Octavia v 2,0 litrovém provedení je nadmíru dynamická a silná. V průměru se spotřeba pohybovala kolem 5,3 litrů. Při zběsilé jízdě maximálně kolem 7 litrů.
Hodnotíme
Na nové Octavii se mi nejvíce líbí její prémiový look, skvělé jízdní vlastnosti, šikovně pracující asistenti, intuitivní logika navigace, úspornost motoru a její praktičnost. To jsou ty nejsilnější argumenty, které se u nové Octávie III. generace zkrátka počítají.
Nová Octavia startuje v základní verzi s motorem 1,2 TSI 63 kW na 334 900 Kč. Testovaný model 1.2 TSI 77 kW v nejvyšším stupni výbavy Elegance stojí 467 900 Kč. Verze 2.0 TDI CR 110 kW s automatickou převodovkou DSG v nejvýšší možné výbavě Elegance je za 639 900 Kč.
Zdroj: Zenavaute.cz