Pak Vás nepochybně zajímá forma odměňování, i to, zda je na danou činnost potřeba živnostenský list. V prvním díle seriálu jsme si řekli, jak je to povětšinou s tištěnými médii. A jak je to s těmi online?

Online vydavatelství většinou staví spíše na externí spolupráci formou fakturace. Odměna za publikované články může být dohodnuta prostřednictvím domluvy nebo ošetřena v licenční smlouvě.

Pro autora to však v obou případech znamená, že je zapotřebí, aby se nahlásil, podobně jako autor, který měsíčně obdržel větší honorář než 7 tisíc od jednoho vydavatelství, jako osoba samostatně výdělečně činná na příslušné instituce.

Na činnost autorů není zapotřebí živnostenský list, proto postačí dát o zahájení činnosti vědět Okresní správě sociálního zabezpečení, své zdravotní pojišťovně a finančnímu úřadu.

V praxi to potom probíhá tak, že si autor odměnu za poskytnuté články vyfakturuje. Fakturace probíhá ke sjednanému datu, obvykle jednou měsíčně jedná-li se o pravidelnou spolupráci, nebo po odevzdání domluvené práce.

Vzhledem k tomu, že u tohoto typu spolupráce bývá pevně domluvená cena, pro autory je za této situace plánování příjmů jednoduší, než je tomu v případě tištěných vydavatelství. A z pohledu vydavatelství je zase praktičtější, že nemusí hlídat výši honoráře a povinnost odvádění srážkové daně.

Co se týká daňového přiznání, tam se potom fakturované autorské honoráře uvádějí shodně s případnou další činností jiného druhu. Faktury můžeme číslovat buďto všechny společně nebo pro každou činnost speciální řadou.

 

Žaneta Pixová