Je to tedy jakékoli zboží, které slouží jako reklamní předmět nějaké značce. Film, kniha, postava, kapela, umělec, hra, skupina, youtuber, influencer, společnost – ti všichni mohou mít svůj vlastní merch.

Trička – a co dál?

Jako merch mohou sloužit úplně jakékoli předměty a produkty. Nejčastěji jsou to trička s potiskem – ty se nosily už v devadesátých letech, hlavně trička všech možných kapel a skupin. Nezůstávejme ale jen u triček – merch může být dnes už vlastně úplně cokoli. Všechny možné druhy oblečení a doplňků, plakáty, hrníčky, kelímky, batohy, tašky, klíčenky, přívěsky, figurky, samolepky, placky, nášivky, mikiny, propisky, tužky, hry a spousta dalších zábavných předmětů.

Kde merch nakupovat?

Kromě kamenných prodejen existují celé eshopy, které se na prodej merche různých značek zaměřují. Například emp-shop má širokou nabídku merche seriálů, filmů, her, kapel a mnoho dalšího. Na eshopu imago (dříve fantasyobchod) najdete doslova nekonečnou nabídku merche všech fantasy a sci-fi kánonů. Merch s hudbou, kapelami, filmy a seriály zase najdete hlavně na eshopu muzikeru nebo bontonlandu.

Spoustu různých merchů můžete najít také na eshopu Alza – zde je merch všech možných značek dokonce rozdělený do kategorií. Z těch, které jsme ještě nejmenovali, jsou to například lampičky, zápisníky, rohožky, čepice, peněženky nebo puzzle.

Kdo všechno má svůj merch?

Svůj merch mají ale i menší značky a jednotliví umělci, nebo jak bylo výše zmíněno například i Youtubeři. Jejich merch můžete najít například na eshopu RealGeek. Vlastní merch mají i různé sportovní kluby (například Sparta, Slavia a další), školy (Karlova Univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci), instituce (knihovny, restaurace, kina, fastfoody, obchody), firmy, podniky, a mnoho dalších.

K čemu může být merch dobrý?

Merch může každé firmě nebo umělci pomoci se spoustou věcí. Zaprvé je to samozřejmě nový příjem financí – z každého zakoupeného předmětu jde okamžitý zisk. Dále se tím tvoří profesionálnější tvář značky – jakmile má značka svůj vlastní merch, může se mnohem lépe prezentovat.

Také tím podporuje svou fanouškovskou komunitu – stávající fanoušci si mohou merch zakoupit a přispět tak dvěma způsoby – zaprvé podpoří svého oblíbence finančně, za druhé budou nosit značku „na triku“ a tím budou dál dělat značce větší nebo menší reklamu, což může pomoci třeba nalákat nové fanoušky. Tak jako tak se každé firmě či značce vlastní merch určitě vyplatí – ať už by šlo o rozdávání propisek zaměstnancům v kanceláři, nebo celý online eshop s desítkami produktů.

Podpoř svého oblíbence

Pokud jste fanouškem jakéhokoli umělce, skupiny, značky nebo kohokoli kdo má svůj eshop s vlastním merchem, určitě neváhejte ho podpořit. Můžete se tak hrdě zviditelnit jako jeho fanoušek či příznivec a dáte mu šanci, rozšířit skrze vás své jméno ještě dál.

Podpoř svou značku

Pokud jsi naopak umělec či máš vlastní značku a uvažuješ o vytvoření vlastního merche či eshopu, určitě neváhej a jdi do toho, uvidíš že se ti to vyplatí – obzvláště pokud máš již dobrou fanouškovskou základnu. Využít můžeš Colorfactory.cz, kde ti vytisknou na textil cokoliv, co budeš chtít.