Podnikatelé dnes rozhodně nemusejí být ti, kdo něco vyrábějí, prodávají a disponují obchodními místy. V internetové době jsme čím dále častěji svědky podnikání kdekoho a často s minimálními náklady – často jde pouze o náklady na připojení k internetu a pc a jeho provoz. Často se jedná o podnikatele mladé, s dobrými znalostmi takzvaného nového byznysu, který je založen na prostředí internetu .
Jako startupy jsou označovány nové projekty, které jsou často teprve ve stádiu zrodu. Může se jednat buď o nový produkt firmy, anebo naopak o zcela novou firmu.
Čím se tyto firmy liší od jiných právě zakládaných firem? Musí jít vždy o určité inovátory, musí tedy vnášet nějakou zcela novou myšlenku, nápad na podnikání, který doposud nikdo neměl. V naprosté většině případů tak jde o firmy, které mají něco společného s internetovým prostředím.
Zajímavou definici start upu nabízí Steve Blank, přezdívaný jako startup-ový guru. Podle Blanka je start up dočasná podoba firmy, určená k hledání opakovatelného a škálovatelného obchodního modelu. Zřetelný je tedy důraz na byznys (a ne na technologie) a jeho škálovatelnost, tedy že lze objem snadno násobit, aniž by úměrně tomu rostly náklady. To tedy vylučuje například agenturní podnikání, kde je počet klientů, přímo závislý na počtu zaměstnanců. Toto nastavení se s rozvojem firmy mění a protipólem jsou velké korporace, které už rozvíjejí zaběhlé a ověřené obchodní modely namísto hledání nových. (Zdroj: tyinternety.cz)
Start-up je tedy pojem označující projekt ve fází naprostého začátku.
Pokud máte nápad, plán, chuť a vůli a kromě toho máte ještě mimo svůj vlastní pár šikovných lidí k tomu, a jedná se o fázi začínajícího projektu fungujícího převážně za podnikatelským účelem – je to start-up jako vyšitý.
Sandra Špačková