Povinnost vyplývající ze zákona platí pro všechny druhy podnikání, tedy i majitele internetových obchodů. Mnoha podnikatelům samotné uvedení EET do provozu zkomplikuje život, avšak zákon má svůj nepopiratelný důvod.
Co znamená elektronická evidence tržeb (EET)?
Podstatou EET je evidence každé hotovostní platby za prodej zboží a služeb. V okamžiku platby obchodník odešle prostřednictvím internetové připojení datovou zprávu na server Finanční správy, následně obchodník obdrží ze serveru unikátní kód, který bude uveden na účtence vydané zákazníkovi. Evidence tržeb se týká všech podnikatelů bez ohledu na to, zda jsou plátci DPH či nikoliv.
Proč EET?
Zákon si posvítí na nepoctivce, kteří se vyhýbají placení daní. Díky zamezení daňových úniků by se, dle některých zdrojů, mohla snížit celková daňová zátěž.
Co je k EET potřeba zajistit?
Každý podnikatel si musí pořídit zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet, tzn. tablet, PC, pokladnu, mobil… a samozřejmě také dobré připojení k internetu. Důležité je splnit povinnost a tou je odeslání datové zprávy a vydání účtenky zákazníkovi. Jaké zařízení k tomuto účelu zvolíte je již čistě na vás a vašich možnostech.
Dotkne se EET také e-shopů?
EET se týká všech druhů podnikání, váš internetový obchod nevyjímaje. Povinnost hlásit tržby mají e-shopy stejně jako kamenné prodejny. EET lze chápat jako snahu srovnat podmínky a odstranit konkurenční výhody mezi provozovateli kamenných obchodů a e-shopů.
Co musí obsahovat doklad, který podnikatel vystavuje?
Ke každému obchodu, který bude realizován prostřednictvím e-shopu, bude muset být vystaven doklad, který bude obsahovat následující informace:
- Speciální (unikátní) identifikační kód vytvořený správcem daně
- Objem tržby
- Informační údaje o provozovně
- Pořadové číslo účtenky
- Bezpečností kód zákazníka
- V jakém režimu byla tržba evidována
Jaké platby spadají do EET e-shopů?
EET platí pro platby v hotovosti, platební kartou, stravenkami, tzn. pro platby, které nejsou zpětně dohledatelné nebo jednoduše identifikovatelné. Nejasná situace je prozatím u plateb dobírkou.
Koho se EET netýká?
EET se netýká řemeslníků a drobných živnostníků, kteří své služby zákazníkům fakturují. Netýká se tedy bezhotovostních plateb z účtu na účet a inkasa.
Jak se mohou majitelé e-shopů na EET připravit?
Jelikož mají všechny e-shopy připojení k internetu, k jejich práci neodmyslitelně patří počítač a další zařízení, je pro ně EET o to jednodušší, protože odpadá vstupní investice do potřebných přístrojů. Je však třeba zajistit propojení se serverem Finanční správy, který zasílá unikátní kód účtenky. Vznikla například Shoptet pokladna, která navíc dokonale propojí účetnictví a celý systém internetového i kamenného obchodu.
Co když nejede internet?
Jde-li o krátkodobý výpadek spojení, stačí vydat účtenku bez unikátního kódu a o ten pak zpětně zažádat (poslat údaje o transakci serveru Finanční správy) nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.
Provozovatelé e-shopů se do systému EET zapojí ve druhé vlně, tzn. od února roku 2017.