Když profesionálové hledají profesionály. I tak by se dal jednoduše shrnout termín a proces headhuntingu. Pokud vás zajímají některé další informace o celkem komplexní metodě výběru vhodných kandidátů na manažerské pozice, čtěte dále.
O co jde …
Metoda „lovení lebek“ je o cíleném výběru zaměstanců na takové pozice jako jsou třeba vrcholoví manažeři. Mnohdy jde také o hledání určitých talentů, které je rozšířené zejména v zahraničí. U těch nejlepších headhunterů je hledání celkem přesné ale také drahé. Většinou se jedná o specifické schopnosti v oboru, které jsou právě vyhledávány, a ty pak rozhodují o úspěchu kandidáta na post manažera. U nás se těmito službami zabývá mnoho firem, přesto je nutné zvažovat kvalitu nabízených služeb a reference. V zahraničí má tento proces pochopitelně delší historii a je tedy i z čeho vybírat. Tamní firmy specializující se na headhunting často dosahují obřích rozměrů a mohou logicky pracovat s širším spektrem pozic. Tím, že se dnes headhuntingem živí větší společnosti, nabídka pro klienty se rozšiřuje a mohou se nabízet i další služby spojené s HR.
Headhunter odborníkem
Každý headhunter stráví hledáním mnoho času, a proto je tato služba celkem nákladná. Nutné jsou komplexní znalosti oboru, ve kterém je kandidát hledán, a dále je nutná znalost osobnosti a motivace samotného kandidáta. To vše musí schopnosti každého headhuntera obsáhnout plus také práci s interními databázemi, které celé hledání ulehčují. Sám pak oslovuje takto vybrané jedince a často je sestaven jejich psychologický profil. Tomu ale předchází řada aktivit. Nejprve jde o zadání a upřesnění požadavků na kandidáty mezi headhunterem a firmou, která přišla se zakázkou. Sama firma – zadavatel zvažuje nabízené služby headhuntera a rozhoduje se dle celkové úspěšnosti headhunterské společnosti a poskytnutých referencí. Když dojde k vyjasnění kritérií a společné dohodě, je uzavřen kontrakt. U velkých firem jde o delší a komplexnější proces oproti těm menším. Celkem často se jedná o rychlost, která rozhoduje, zda bude či nebude vhodný kandidát uloven někým jiným.
Diskrétně především
Typické je, že se hledá mezi kandidáty, kteří již mají vybudouvanou úspěšnou pracovní pozici ve „své“ firmě. Po zkontaktování headhunterem a nabídce pracovního místa u zadávající firmy má vybraný kandidát dvě možnosti. Buď přijme nové místo a bude mít tak zaručen další rozvoj a postup v již dobře nastartované kariéře, nebo může odmítnout. Headhunter se rozhoduje na základě již získaných dovedností kandidáta, které si může ověřit, nikoliv na potenciálních možnostech jedince. A také si hledání těch top jedinců vždy nechává pro sebe. S inzercí a podobnými kanály proto nepočítejte. Zde se diskrétnost stává naprostou nezbytností pro obě strany a zadavatel se podle této položky pochopitelně rozhoduje pro případný kontrakt s headhunterem.
Pokud se lov vydaří, spokojenost by měla zavládnout na všech stranách. A ty jsou tři – headhunter, kandidát a zadavatel (firma) – které mají z celého procesu profit. Právě hledání kandidáta na velmi specifickou pozici dělá z této metody trochu něco jiného než klasický výběr zaměstanců. Kandidát se stává po vyhledání headhunterem velmi cenným zbožím a mnohdy do té doby sám ani netuší, jakou má cenu na pracovním trhu. Díky podrobnému průkumu pracovního trhu ohledně možných kandidátů se tato metoda stává dost nákladnou, nicméně ostatní pozitiva hravě přebijí toto jediné minus.
Autor: Jana Kučerová, Trustframe.cz
zdroj: http://www.investopedia.com