Účast na veletrzích není zadarmo, avšak v případě, že ji správně uchopíte, bude pro Vás zisková.
Pojďme si představit 7 tipů jak se na veletrh dobře a efektivně připravit.
Informujte se a stanovte cíle
Ještě než se pro některý z veletrhů rozhodnete, získejte si podrobné informace o veletrhu. Zjistěte kolik a jakých návštěvníků na veletrh zavítalo v předchozích ročnících a jaké společnosti tam vystavovaly. Ujasníte si tak, proč vůbec vystavovat na veletrhu a snadněji vypočítáte, zda pro vás bude účast zisková. Dobré je stanovit si konkrétní cíle veletrhu. Říct si, že chcete co nejvyšší návštěvu stánku nestačí. Efektivnější je stanovit si konkrétní cíl např.: zajistíme takovou návštěvnost, aby místa pro obchodní jednání byla vždy obsazena alespoň ze 70%.
Včasná příprava se vyplatí
Příprava na veletry může začínat i rok před danou akcí. Pokud chcete na veletrhu získat dobré místo pro umístění stánku, měli byste se na něj zaregistrovat co nejdříve. Obecně platí, že čím déle na veletrhu vystavujete, tím více si můžete vybírat. Vždy je výhodné být poblíž významných firem, zvyšuje se tak prestiž i šance na uzavření obchodu. Většina organizátorů má navíc politiku dvojích cen, kde platí, že čím dříve se přihlásíte a zaplatíte, tím nižší cenu za plochu a doprovodné služby získáte.
Stánek jako výkladní skříň
Výstavní ploše věnujte obzvláštní pozornost. Navrhněte nebo nechte navrhnout stánek tak, aby dobře koresponodoval s Vaší firmou a nebojte se být originální. Stánek musí obstát ve veletržní konureci, a tak k němu musíte přilákat pozornost návštěvníků. To může zajistit například zajímavá prezentační stěna, která nemusí nutně nést logo firmy, ale může na ní být třeba atraktivní fotografie.
Stánek by měl zkrátka vybídnout k návštěvě – připravte příjemné posezení, oživte interiér stánku nejen exponáty, ale třeba dřevěnými doplňky či květinou. Neváhejte návštěvníkům nabídnout kávu nebo vodu. A pokud to produkt umožňuje, dovolte návštěvníkům jej vyzkoušet.
O reklamu se postarejte sami
Organizátoři se samozřejmě starají o reklamu, ale rozhodně na to nespoléhejte. Svůj stánek si zpropagujte sami. Na webových stránkách, prostřednictvím e-maillingu, tištěných pozvánek apod. Zákazníky k návštěvě vhodně motivujte. Dobře fungují slevové kupony, veletržní slevy či menší dárky, které obdrží při návštěvě stánku. Samozřejmě je nutné být na veletrhu aktivní a pozvat návštěvníky veletrhu přímo na Váš stánek. To mohou obstarat Vaši zaměstnanci či případně hostesky. Rozdávat vizitky v uličkách však nestačí, dobré je nalákat návštěvníky právě na slevy, besedu či třeba na slosování o ceny.
Proškolte všechny pracovníky
S výše zmíněnými hosteskami a zaměstnanci se pojí další doporučení. A sice zajistěte všem Vašim pracovníkům velmi dobré školení. Všichni by měli dokonale seznámeni s cíli výstavy, musí podrobně znát všechny produkty a exponáty a ne jen číst z katalogů. Současně musí mít příjemné a reprezentativní vystupování. Doporučujeme stanovit na každý den výstavy jednoho pracovníka, který bude vedoucím dne a který bude kontrolovat provoz stánku a řešit organizační potřeby. Z dlouhodobého hlediska si dovolíme uvést ještě jeden tip: Pozor na sliby. Vše, co kterýkoliv člen vašeho personálu návštěvníkovi slíbí, se musí splnit. Slíbili jste, že jim do týdne pošlete cenovou nabídku? Pak ji pošlete stůj co stůj.
Nechte si vyrobit poutače a materiály
Výrobu propagačních materiálů nenechávejte na poslední chvíli a vybavte se s předstihem. Natiskněte si dostatečné množství vizitek, brožur, reklamních předmětů a nezapomeňte na poutače. Veletrhy bývají nepřehledné a návštěníci mohou váš stánek snadno přehléhnout. Zaujmout návštěvníky může reklamní roll up s informacemi o firmě a o Vašich produktech stojící u vstupu na veletrh. Výhodou je, že jej můžete recyklovat a následně vystavit u vchodu do firmy či v zasedací místnosti v kanceláři. Výběru reklamních produktů a jejich sdělení se pověnujte, jsou dobře vidět, jsou variabilní a jsou to právě ony, co návštěvník zaregistruje jako první.
Vyhodnocení nepodceňujte
Po skončení veletrhu se důkladně věnujte vyhodnocení. Určitě se zamyslete, zda jste naplnili cíle. Co jste udělali správně, co byste naopak zlepšili. Projděte si potřehy a zpětné vazby od návštěvníků. Obstáli jste ve srovnání s konkurencí? Jaké úkoly z toho pro firmu vyplývají? Zhodnocení vaší účasti vám pomůže nejen při plánování dalších veletržních prezentací, ale i s nastavením dalších firemních cílů.