Tedy jak dosáhnout propojení cílů ve firmě s osobními zájmy zaměstnanců. To vše pro kvalitní pracovní výkony, které souvisí i s oddaností a odevzdáním se firmě, pro kterou zaměstnanci pracují. Motivace je velmi široké téma a dnes se dozvíme, jak ji využít pro blaho všech.

Na motivaci se každý manažer podílí, ať chce nebo ne. Je to rozsáhlý individuální proces, jehož ovládnutí a zahrnutí do lidských zdrojů bývá takřka nutností manažera. A není nad to brát v potaz a následně využít klíčové znalosti o lidské motivaci. Pokud se nám podaří spojit její klady s pracovním procesem, výsledky mohou být více než povzbuzující.

Motivační profil

Pro udržení důležitých pracovníků ve firmě je dobré znát tzv. motivační profil člověka, který se pochopitelně u každého může lišit. V zásadě jde o to, zda zaměstnanec preferuje více socialní kontakt v práci, nebo mu jde o kooperaci při podávání výkonu, nebo naopak o nezávislost na druhých. Může to být i silná orientace na výkon. Co daný zaměstnanec upřednostňuje více nám dá celkový obraz o jeho zaměření. A vzhledem k tomu, že toto bývá trvalého charakteru, můžeme se na takový profil spoléhat v budoucnu mnohokrát. Důležitou složkou naší motivace může být náš vzor a jeho chování či výkony, které nás inspirovaly v průběhu např. profesní kariéry. Proto je celkem důležité, aby ani manager neopomíjel sílu vlastní osobnosti jako vzoru pro své podřízené. Není nic horšího, než být demotivujícím článkem v týmu, i když by ho měl právě lídr dovést k nejlepším výsledkům.

Sounáležitost, zpětná vazba …

Postoj či vztah zaměstnance ke společnosti, ve které pracuje, vychází z celkem jednoduchých bodů. Pocit sounáležitosti vůči firmě se ukazuje jako jeden z nejsilnějších faktorů v úspěšnosti firmy. Jde o to, seznámit zaměstnance s cíli společnosti, vysvětlit strategie, jak se k cíli chceme dostat a musíme se také zaměřit na každého jedince zvlášť. Co se očekává od každého zaměstnance jako jedince a nesmíme zapomenout na pravidelnou zpětnou vazbu. Ta se má věnovat hlavně podanému výkonu. Co se má zlepšit, co firmě pomohlo … Právě uznání výkonu je pro mnohé to, co potřebují slyšet, aby věděli, že si jejich snahy a kompetence vážíme a jsme či nejsme spokojeni. Jak vyjádřit nejlépe někomu uznání a udržet ho tak ve firmě? Nejlépe veřejně a viditelně. A nejlépe přímo od vedení, které má svou váhu pro každého.

Trocha autonomie

Podle mnoha průzkumů vychází najevo, že nejlépe se zaměstnanci cítí ve firmě, kde ví, že je jejich práce oceněna a že mají právo na určitou míru autonomie. Ta se tváří jako forma důvěry od nadřízeného a pokud se zaměstnanci tohoto privilegia dostane, často si toho velmi váží. I když to pro vás nemusí být snadné, určitě se najdou úkoly, které může zaměstnanec vykonávat sám a bez vaší kontroly.

Na závěr vkládáme malý rozhovor s Klárou Antošovou, Senior Consultantem IT/telco, Hays Czech republic

Ot.: Co byste poradila každému zaměstnavateli při zvyšování motivace zaměstnanců, na co eventuálně se připravit?

Ideální by bylo udělat si malý průzkum mezi zaměstnanci a zjistit, co by je motivovalo. Připravit se je třeba na to, že nikdy neuspokojíte všechny, vždy bude někdo nespokojen.

Ot.: Kolik času by měla firma věnovat motivaci svých zaměstnanců a jaké jsou nejviditelnější úspěchy správné motivace zaměstnanců ve firmě?

Nejviditelnější je asi malá míra fluktuace zaměstnanců a obecné povědomí na trhu. Motivaci zaměstnanců by se určitě měla firma věnovat systematicky, motivaci zjišťovat například na pravidelných hodnoceních zaměstnanců.

Ot.: Jaké jsou v současnosti trendy v motivování zaměstnanců?

Mám pocit, že se firmy motivací zabývají málo, nebo možná lépe řečeno tyto aktivity nejsou brány vážně. Nejzajímavější motivací bývají školení, profesní růst, povyšování, benefity, postavení firmy na trhu a flexibilita zaměstnavatele.

Ot.: Jaké jsou podle Vás nejjednodušší postupy v tomto ohledu?

Jak již bylo napsáno výše, zjistit názor zaměstnanců.

Shrnutí

Stačí dodržovat pár kroků a ve firmě se vašim zaměstnancům může pracovat lépe a snadněji. Někdy jsou zcela zásadní momenty opomíjeny a problém či nedorozumění jsou na světě. Pokud se pokusíte brát na své zaměstnance ohled při rozhodování a budete schopni jim spolu s trochou autonomie poskytnout i zpětnou vazbu, uděláte tak mnoho a to celkem jednoduše.

Autor: Jana Kučerová