Na pracovišti se můžeme setkat s různými druhy krizových situací. Stres může vyplývat z nejistoty, strachu, hněvu, které jsou zapříčiněny chováním jiných lidí, ale nejčastěji bývá důsledkem časové tísně a množstvím úkolů.

Proč se naučit zvládat krizové situace?

Naučit se ovládat krizové situace musíme především kvůli možné ztrátě důvěry. Opakovaná selhání v kritických situacích jsou totiž zdrojem o vlastních kvalitách. Důležité je se zamyslet, proč k selhání došlo, analyzovat příčiny a další neúspěchy předcházet.

Kvůli selháním navíc ztrácíme svou prestiž a zasloužíme se o pověst pracovníka, který nezvládá krizové situace.

Množství požadavků spojené s časovým tlakem zvládneme ovládat postupem myšlenkových kroků. Jak na to?

Oprostěte se od emociálního zmatku

Důležité je se nejdříve uklidnit. Zhluboka se nadechnout, dopřát si pauzu, vypít kávu, nebo se třeba chvíli projít. Díky tomu nás přejdou největší obavy a počáteční zmatky. Díky zklidnění získáme určitý odstup a vše začne vypadat trochu méně hrozivě.

Stanovte si priority

Projděte si všechny nutné úkony, napište si je na papír a přidělte jim prioritu. Ve stanovení žebříčku nám pomůže otázka: „Co se stane, když…“

Případný neúspěch chápejte pozitivně

Když se něco nepovede, nepropadejte apatii a nepochybujte hned o svých kvalitách. Mějte na paměti, že chybami se člověk učí. A neúspěch berte jako zkušenost a poučení.

Ovládejte emoce

Emoce sice lze do jisté míry chápat jako motor, ale příliš emocí se stává brzdou. Když vás přepadne emoční vlna, zapojte mozek.

Tip: Kritické situace jsou často naprosto zbytečné. Mnoha krizím lze předejít plánováním, předjímáním a zejména tím, že nebudeme věci nechávat na poslední chvíli. Prevencí není nic jiného než systém. Udělejte si ve svých věcech systém, omezíte tak krizové situace na minimum.

Sandra Š.