a do jaké míry nás to má zajímat?

Na začátku je dobré si uvědomit, že koučování je v principu jen jedno. Jde o metodu osobnostního růstu, která má svoje pravidla, strukturu a cíl.

Přesto se setkáme s dělením na řadu oblastí. Základní je rozdělení na byznys koučink a životní koučink. Někdy také mluvíme o korporátním koučování a lifekoučinku.  Už název napovídá, o co jde. Korporátní koučink obsáhne nejspíš vše, co se týká firem a firemního života, životní koučink zase témata osobního života.

Stejně jako v životě nejde oddělit rodinu a práci, tak i v koučování se mohou objevit, a nejspíš také objeví, témata osobní při řešení pracovních témat a naopak. Jiná témata jako např. sebedůvěra, komunikace, vlastní hodnota, sebepodceňování, strach z neúspěchu nebo samo téma úspěchu či spokojenosti souvisejí skoro se vším a mohou se objevit bez ohledu na oblast, kde se zrovna chceme pohybovat.

Dělit koučování podle specializací není nezbytné, je ale zvykem. Je to i určitý signál směrem ke klientovi, kde se jako kouč nejraději pohybuji.

Kouč, kterýse propaguje v oblasti výkonnostního, manažerského nebo podnikatelského koučování, chce pracovat nejspíš s lidmi z firem i s jejich týmy na pracovních tématech, motivaci, organizaci, optimalizaci výkonu, zefektivnění manažerských dovedností, time managementu atd. Kouč, který se vymezuje jako lifekouč, bude raději pracovat s klienty na jejich osobních tématech týkajících se vztahů, rodiny, dětí, bydlení, volného času. Zrovna tak ale může jít o klíčové životní momenty spojené s odchodem do důchodu, rozvodem, ovdověním, stěhováním do zahraničí či odchodem dospělých dětí z domu. Taková témata bude mít ve svém portfoliu ale i kouč změny tedy transition coach.  Budu-li řešit otázku kariéry, nabízí se mi kouč změny stejně jako kariérový kouč.

Koučovacích specializací je tedy opravdu hodně a další vytvářejí velmi kreativně i sami klienti. Jako odborník na komunikaci publikuji články, realizuji semináře ve firmách a najednou mě začali uvádět jako kouče přes komunikaci /she is a communication coach/. Nevadí mi to, komunikace je skutečně velmi důležitá a její zvládnutí nebo nezvládnutí se promítá do různých oblastí našeho života, uvádím to ale jen jako příklad, jak mi byla samotnými klienty přiřazena pro ně čitelná koučovací specializace :-)

Jsou tedy specializace nezbytné? Z principu koučování ne. Jakýkoliv kouč by měl být schopen dovést jakéhokoliv klienta k cíli. Je ale jen logické, že předchozí vzdělání, pracovní zkušenosti, návazné vzdělávání v oboru nám umožňují specializovat se na oblasti, které nám vyhovují a kde dosahujeme jako kouči největší efektivity, mimo jiné i proto, že právě tato oblast nás baví.

Na druhé straně specializace vyžaduje i sám trh. Většina lidí se cítí lépe v rukou specialisty nežli všeuměla, proto i v koučování budí větší důvěru jasná specializace, než sdělení „dokážu cokoliv“.  Ale přece jen pozor. Nápis na vizitce ještě nic neznamená!

Proto si příště řekneme, jak si vybrat dobrého kouče.

Autor: Ing. Mirka Čejková

Certificated by Coaching Development, London

www.mirkacejkova.cz

www.coachfederation.cz

Příště: Jak si vyrat kouče