a do jaké míry nás to má zajímat?
Na začátku je dobré si uvědomit, že koučování je v principu jen jedno. Jde o metodu osobnostního růstu, která má svoje pravidla, strukturu a cíl.
Přesto se setkáme s dělením na řadu oblastí. Základní je rozdělení na byznys koučink a životní koučink. Někdy také mluvíme o korporátním koučování a lifekoučinku. Už název napovídá, o co jde. Korporátní koučink obsáhne nejspíš vše, co se týká firem a firemního života, životní koučink zase témata osobního života.
Stejně jako v životě nejde oddělit rodinu a práci, tak i v koučování se mohou objevit, a nejspíš také objeví, témata osobní při řešení pracovních témat a naopak. Jiná témata jako např. sebedůvěra, komunikace, vlastní hodnota, sebepodceňování, strach z neúspěchu nebo samo téma úspěchu či spokojenosti souvisejí skoro se vším a mohou se objevit bez ohledu na oblast, kde se zrovna chceme pohybovat.
Dělit koučování podle specializací není nezbytné, je ale zvykem. Je to i určitý signál směrem ke klientovi, kde se jako kouč nejraději pohybuji.
Kouč, kterýse propaguje v oblasti výkonnostního, manažerského nebo podnikatelského koučování, chce pracovat nejspíš s lidmi z firem i s jejich týmy na pracovních tématech, motivaci, organizaci, optimalizaci výkonu, zefektivnění manažerských dovedností, time managementu atd. Kouč, který se vymezuje jako lifekouč, bude raději pracovat s klienty na jejich osobních tématech týkajících se vztahů, rodiny, dětí, bydlení, volného času. Zrovna tak ale může jít o klíčové životní momenty spojené s odchodem do důchodu, rozvodem, ovdověním, stěhováním do zahraničí či odchodem dospělých dětí z domu. Taková témata bude mít ve svém portfoliu ale i kouč změny tedy transition coach. Budu-li řešit otázku kariéry, nabízí se mi kouč změny stejně jako kariérový kouč.
Koučovacích specializací je tedy opravdu hodně a další vytvářejí velmi kreativně i sami klienti. Jako odborník na komunikaci publikuji články, realizuji semináře ve firmách a najednou mě začali uvádět jako kouče přes komunikaci /she is a communication coach/. Nevadí mi to, komunikace je skutečně velmi důležitá a její zvládnutí nebo nezvládnutí se promítá do různých oblastí našeho života, uvádím to ale jen jako příklad, jak mi byla samotnými klienty přiřazena pro ně čitelná koučovací specializace
Jsou tedy specializace nezbytné? Z principu koučování ne. Jakýkoliv kouč by měl být schopen dovést jakéhokoliv klienta k cíli. Je ale jen logické, že předchozí vzdělání, pracovní zkušenosti, návazné vzdělávání v oboru nám umožňují specializovat se na oblasti, které nám vyhovují a kde dosahujeme jako kouči největší efektivity, mimo jiné i proto, že právě tato oblast nás baví.
Na druhé straně specializace vyžaduje i sám trh. Většina lidí se cítí lépe v rukou specialisty nežli všeuměla, proto i v koučování budí větší důvěru jasná specializace, než sdělení „dokážu cokoliv“. Ale přece jen pozor. Nápis na vizitce ještě nic neznamená!
Proto si příště řekneme, jak si vybrat dobrého kouče.
Autor: Ing. Mirka Čejková
Certificated by Coaching Development, London
Příště: Jak si vyrat kouče