Pokud se rozhodneme pro koučování, už víme, že je to proces dlouhodobý, postavený na otevřené komunikaci a důvěře. Jak si ale vybrat správného kouče a co to vlastně znamená?
Při výběru kouče bychom měli věnovat pozornost jeho profesionálním schopnostem, ale neméně důležitá je skutečnost, jak se s ním budeme cítit. Přece jen je to člověk, se kterým budeme trávit čas, mluvit s ním o svých obavách, přáních, selháních a plánech. Jsme si jisti, že cokoliv řekneme, zůstane mezi námi? Máme jistotu, že dojdeme k řešení a že nepůjde jen o vyhozené peníze? A neublíží nám sezení místo toho, aby nám pomohlo?
V případě, že si kouče najímáme sami, je to s výběrem poněkud jednodušší, než pokud nám kouče zajistí firma / i tady existuje ještě celá řada rozdílů/, dnes budu hlavně mluvit o možnostech, kdy si svého kouče vybíráme sami.
1. Kouč na doporučení
Přítelkyně, kolega, někdo, komu věřím, má dobrou zkušenost s koučováním a doporučí mi svého kouče.
Úskalí: úspěch koučování záleží na vztahu, který si klient a kouč mezi sebou vybudují. A to, že to fungovalo kolegovi, nemusí znamenat, že to bude fungovat i mně.
Doporučení: každá spolupráce s koučem by měla začít schůzkou, která se v angličtině docela příhodně označuje jako chemistry meeting. Jde o to, že oba, kouč i klient, zjistí, jestli chemie mezi nimi funguje, krátce se dotknou tématu a oba pak mají možnost se na základě přímé zkušenosti rozhodnout, zda podepíší smlouvu a budou spolupracovat.
Zajímavost: klienti někdy bývají překvapeni, že i kouč říká „ děkuji za první schůzku, rozmyslím si to a dám vám vědět, jestli vás přijmu jako klienta“. Pro úspěšný proces je to stejně důležité jako rozhodnutí klienta. Jako kouč musím také cítit chuť a zájem a ne se zavázat ke spolupráci jen kvůli tomu, že dostanu zaplaceno.
Nezapomínejte na dva základní principy koučování: dobrovolnost a partnerství.
2. Webové vyhledavače, leták, inzerát, článek
Jistě tu narazím na kouče i na firmy, které koučování nabízejí. Způsob oslovení může zaujmout, hodně slibovat, trefit se zrovna do „mého“ tématu.
Úskalí: líbivá hesla mohou být jen dobře zvládnutý marketingový tah. Webové stránky prodávají, mohou proto vypadat luxusně, ale bude to platit i o službě samé? Bude luxusně provedená nebo ji jen luxusně zaplatím? Je firma koučů lepší než individuální kouč? Seznamy referencí působí profesionálně, ale co je skutečně za seznamem zákazníků?
Doporučení: na webových stránkách bych hledala informace o kouči, jeho vzdělání, členství v nějaké profesní organizaci, profesionální komunitě, zajímal by mne systém jeho práce, jeho pohled na koučování. Mám po návštěvě stránek jasnější představu o tom, jak koučování probíhá a o kouči samém? Každopádně bych kouče kontaktovala. I krátký telefonický rozhovor může poskytnout důležité informace, první schůzka napoví ještě víc/většina koučů ji nabízí zdarma nebo s upravenou cenou, popřípadě ji zahrnuje do balíčku budoucí spolupráce/. V případě firem, které nabízejí koučování, by měl být dostupný seznam konkrétních koučů opět se základními ověřitelnými údaji o jejich vzdělání a přístupu.
3. Seminář, networking, konference
Kouče mohu potkat na různých akcích. Výhodou je, že první kontakt tu je osobní. Vím tedy, jak na mne takový člověk působí a případnou první schůzku domlouvám s „živým“ koučem.
Úskalí: neformální setkání může vzbudit úplně jiný dojem, než jaký pak bude pracovní vztah.
Doporučení: pocit je důležitý, ale stejně je třeba ověřit si profesionalitu.
4. Můj kamarád je taky kouč
Úskalí: koučování by nemělo být přátelská služba, výrazné sympatie a zájem ještě nejsou zárukou profesionálního úspěchu, koučův přístup by měl být ryze odborný, nepodbarvený žádným osobním zájmem o klienta. Jako klient musím cítit, že pracuji a ne že se bavím s dobrým kamarádem, byť to dobrý kamarád je. Mně jde přece o to, aby to byl i dobrý kouč.
Doporučení: kamarád-kouč není na závadu, zpočátku je ale důležitá velmi přísná oboustranná disciplína.
Pokud jde o firmy, je situace složitější, v každém případě, by měl mít klient možnost vybrat si alespoň ze tří koučů. Je-li kouč klientovi firmou nařízen, je to složité hlavně pro kouče, přesto i v takové situaci se může spolupráce klientovi vyplatit. Rozhodující ale bude v každém případě navázání vztahu, proto je v zájmu klienta trvat na možnosti výběru. O koučích ve firmách si řekneme víc jindy.
A kde můžeme hledat akreditované kouče?
Profesní organizace v ČR
/ mají registry koučů/:
ICF www.coachfederation.cz, EMCC, ČAKO
Programy s mezinárodní akreditací v ČR /školy mívají seznamy praktikujících absolventů/:
Ericksoncollege /Koučink centrum/, ResultsCoaching Systems, QED GROUP a. s.
Příště se podíváme na první schůzku s koučem a na to, co by nám měl být schopen standardně nabídnout.
ze seriálu: Koučování – podstata, možnosti, využití
Autor: Ing. Mirka Čejková
Certificated by Coaching Development, London
Příště: První schůzka s koučem