Pokud se rozhodneme pro koučování, už víme, že je to proces dlouhodobý, postavený na otevřené komunikaci a důvěře. Jak si ale vybrat správného kouče a co to vlastně znamená?

Při výběru kouče bychom měli věnovat pozornost jeho profesionálním schopnostem, ale neméně důležitá je skutečnost, jak se s ním budeme cítit. Přece jen je to člověk, se kterým budeme trávit čas, mluvit s ním o svých obavách, přáních, selháních a plánech. Jsme si jisti, že cokoliv řekneme, zůstane mezi námi? Máme jistotu, že dojdeme k řešení a že nepůjde jen o vyhozené peníze? A neublíží nám sezení místo toho, aby nám pomohlo?

V případě, že si kouče najímáme sami, je to s výběrem poněkud jednodušší, než pokud nám kouče zajistí firma / i tady existuje ještě celá řada rozdílů/, dnes budu hlavně mluvit o možnostech, kdy si svého kouče vybíráme sami.

1. Kouč na doporučení

Přítelkyně, kolega, někdo, komu věřím, má dobrou zkušenost s koučováním a doporučí mi svého kouče.

Úskalí: úspěch koučování záleží na vztahu, který si klient a kouč mezi sebou vybudují. A to, že to fungovalo kolegovi, nemusí znamenat, že to bude fungovat i mně.

Doporučení: každá spolupráce s koučem by měla začít schůzkou, která se v angličtině docela příhodně označuje jako chemistry meeting. Jde o to, že oba, kouč i klient, zjistí, jestli chemie mezi nimi funguje, krátce se dotknou tématu a oba pak mají možnost se na základě přímé zkušenosti rozhodnout, zda podepíší smlouvu a budou spolupracovat.

Zajímavost: klienti někdy bývají překvapeni, že i kouč říká „ děkuji za první schůzku, rozmyslím si to a dám vám vědět, jestli vás přijmu jako klienta“. Pro úspěšný proces je to stejně důležité jako rozhodnutí klienta. Jako kouč musím také cítit chuť a zájem a ne se zavázat ke spolupráci jen kvůli tomu, že dostanu zaplaceno.

Nezapomínejte na dva základní principy koučování: dobrovolnost a partnerství.

2. Webové vyhledavače, leták, inzerát, článek

Jistě tu narazím na kouče i na firmy, které koučování nabízejí. Způsob oslovení může zaujmout, hodně slibovat, trefit se zrovna do „mého“ tématu.

Úskalí: líbivá hesla mohou být jen dobře zvládnutý marketingový tah. Webové stránky prodávají, mohou proto vypadat luxusně, ale bude to platit i o službě samé? Bude luxusně provedená nebo ji jen luxusně zaplatím? Je firma koučů lepší než individuální kouč? Seznamy referencí působí profesionálně, ale co je skutečně za seznamem zákazníků?

Doporučení: na webových stránkách bych hledala informace o kouči, jeho vzdělání, členství v nějaké profesní organizaci, profesionální komunitě, zajímal by mne systém jeho práce, jeho pohled na koučování. Mám po návštěvě stránek jasnější představu o tom, jak koučování probíhá a o kouči samém? Každopádně bych kouče kontaktovala. I krátký telefonický rozhovor může poskytnout důležité informace, první schůzka napoví ještě víc/většina koučů ji nabízí zdarma nebo s upravenou cenou, popřípadě ji zahrnuje do balíčku budoucí spolupráce/. V případě firem, které nabízejí koučování, by měl být dostupný seznam konkrétních koučů opět se základními ověřitelnými údaji o jejich vzdělání a přístupu.

3. Seminář, networking, konference

Kouče mohu potkat na různých akcích. Výhodou je, že první kontakt tu je osobní. Vím tedy, jak na mne takový člověk působí a případnou první schůzku domlouvám s „živým“ koučem.

Úskalí: neformální setkání může vzbudit úplně jiný dojem, než jaký pak bude pracovní vztah.

Doporučení: pocit je důležitý, ale stejně je třeba ověřit si profesionalitu.

4. Můj kamarád je taky kouč

Úskalí: koučování by nemělo být přátelská služba, výrazné sympatie a zájem ještě nejsou zárukou profesionálního úspěchu, koučův přístup by měl být ryze odborný, nepodbarvený žádným osobním zájmem o klienta. Jako klient musím cítit, že pracuji a ne že se bavím s dobrým kamarádem, byť to dobrý kamarád je. Mně jde přece o to, aby to byl i dobrý kouč.

Doporučení: kamarád-kouč není na závadu, zpočátku je ale důležitá velmi přísná oboustranná disciplína.

Pokud jde o firmy, je situace složitější, v každém případě, by měl mít klient možnost vybrat si alespoň ze tří koučů.  Je-li kouč klientovi firmou nařízen, je to složité hlavně pro kouče, přesto i v takové situaci se může spolupráce klientovi vyplatit. Rozhodující ale bude v každém případě navázání vztahu, proto je v zájmu klienta trvat na možnosti výběru. O koučích ve firmách si řekneme víc jindy.

A kde můžeme hledat akreditované kouče?

Profesní organizace v ČR

/ mají registry koučů/:

ICF www.coachfederation.cz, EMCC, ČAKO

Programy s mezinárodní akreditací v ČR /školy mívají seznamy praktikujících absolventů/:

Ericksoncollege /Koučink centrum/, ResultsCoaching Systems, QED GROUP a. s.

Příště se podíváme na první schůzku s koučem a na to, co by nám měl být schopen standardně nabídnout.

ze seriálu: Koučování – podstata, možnosti, využití

Autor: Ing. Mirka Čejková

Certificated by Coaching Development, London

www.mirkacejkova.cz

www.coachfederation.cz

Příště: První schůzka s koučem