Nevím. Možná na to neexistuje úplně jednoznačná a jednoduchá odpověď. A možná taky, že to ve skutečnosti docela jednoduché je, jak se ukázalo během celého týdne, kdy jsme měly v redakci k dispozici Land Rover Discovery čtvrté generace.

Toto auto má v rodném listě datum 1. září 2009 a stojí téměř na samém konci rodokmenu, který vzešel roku 1948 z inspirace vojenským Jeepem, možná prvním autem 4×4 vozů s vysoce odolnou karoserií pro civilní použití.

Díváme se

Základním pojetím v zhledu se vozy Land Rover podobají. Nemůžete si je prostě splést. Kombinace hranatých obrysů, které neztrácejí ladnost, pocitu robustnosti a bezpečí, který však nepůsobí kolohnátsky, výšky a šířky, které nijak nebrání v snadné ovladatelnosti a mrštnosti, to jsou jen některé z výrazných rysů, jejichž šťastné vyřešení stvořilo z vozů Land Rover pravou automobilovou ikonu, jež nestárne. Vzhled nejnovějšího modelu Discovery obdivujeme zejména pro efektní světlomety, design zadních světel, které se podobají broušeným drahým kamenům, aerodynamický tvar nárazníku anebo kterýkoli z typů 19” nebo 20” ráfky kol z lehké slitiny, což jsou patrně spolu se svěžími barvami nejzajímavější prvky exteriéru.

Nasedáme

Široce otevíratelné dveře jsou první známkou vnitřního komfortu, který na vás čeká. Po nasednutí bez výjimky všichni členové posádky zjistí nebývale dokonalý výhled, daný jak celkovou světlou výškou vozidla, tak především vzpřímeným bočním profilem vozu. Pocit prostoru pro nohy a hlavu není jen iluze, nýbrž skutečnost, a to platí pro všechny dospělé pasažéry, kterých se do auta při plném pohodlí vejde až sedm.
Nejdůležitějším místem bezchybně zpracovaného, luxusního a přitom střídmého interiéru je střední konzola oddělující prostor řidiče a spolujezdce.

Interiér je vybaven prvotřídním zábavním systémem a volitelnou barevnou dotykovou obrazovkou systému Infotainment a také maximálně pohodlnými sedadly, jak předními, tak zadními. Řidič intuitivním způsobem získává informace, které se zobrazují ve srozumitelném a okamžitém formátu, se srozumitelnou nabídkou a grafikou a se srozumitelnými funkcemi. Informačním centrem je pro řidiče přístrojový panel s 5palcovým displejem zobrazující informace o vozidlu.

Neméně významné je, že displej lze ovládat prostřednictvím jednoduchého systému nabídek pomocí kurzorových ovládacích prvků na volantu. Spínače pro ostatní funkce, včetně tempomatu, dálkového ovládání audia a telefonu, jsou vhodně umístěny pod kurzorovými ovládacími prvky.

V souvislosti s interiérem si nemůžeme dost vynachválit ani nakládací zadní prostor, vybavený k nakládce a vykládce obtížných nákladů dvoudílným asymetrickým provedením zadních výklopných dveří. Jeho horní i spodní díl je proveden z pružného lehkého hliníku. Spodní díl výklopných dveří je dostatečně pevný, že udrží bez problémů dvě dospělí osoby a lze ho používat jako pozorovací plošinu.

Asymetrický spodní díl poskytuje menší dosahovou vzdálenost, když je otevřený, a nižší výšku nákladu, když je zavřený.

Jedeme

Jízda v Land Roveru Discovery je jedním zážitkem – ať jedete po silnici nebo v terénu. Zásluhu na tom má legendární systém terénní odezvy, jenž optimalizuje nastavení vozidla skutečně pro všechny jízdní situace na silnici nebo v terénu pomocí pěti různých nastavení, která umožňují přizpůsobit se různým typům terénu, např. trávě/štěrku/sněhu, písku, blátu a vyjetým kolejím a kamení.

Druhým Klíčem k pevnosti, bezpečnosti a vynikající silniční a terénní dynamice vozidla Discovery 4 je zabudovaný rám karoserie Body-frame™. Po celou dobu jízdy budete oceňovat moderní technologii pomáhající řidiči sledovat silnici a poskytující zlepšenou, zainteresovanější a zábavnější jízdu. O komfort při sebevíc hrbolatém terénu se postará elektronické vzduchové odpružení ve čtyřech rozích, které zajišťuje hladkou a konstantní jízdu bez ohledu na rozmístění cestujících a velikosti nákladu.

Regulace boční stability pomáhá udržovat stabilitu vozidla. Pro vášnivější řidiče je nainstalováno řízení s proměnným převodem, jak pro ovladatelnost vozidla při nízkých rychlostech, tak pro sebedůvěru řidiče při vyšších rychlostech. Výsledek je vynikající. Zcela nezávislé zavěšení kol s dlouhým zdvihem pružin zajišťuje krajní polohy zavěšení kol. Vyjeté koleje a kameny tak toto vozidlo zdolává s lehkostí. Světlou výšku podvozku vozidla lze zvětšit až o 125 mm a tím se vyhnout obtížným překážkám nebo zmenšit o 50 mm a tím dosáhnout snadný přístup a snadné nakládání.

Srdcem vozu Land Rover Discovery je vynikající úsporný dieselový motor LR-SDV6 3.0 o výkonu 180 kW se zdokonaleným sekvenčním turbopřeplňováním. Je zkonstruován s využitím nejnovějších materiálů a jeho sekvenční přeplňování turbodmychadly vede k optimalizaci odezvy poskytováním zvýšeného momentu při velmi nízkých otáčkách. Tento motor je jeden z technicky nejmodernějších dieselových motorů na světě a poprvé používá ve V-motoru jedinečné paralelní sekvenční přeplňování turbodmychadly. Dieselový motor LR-TDV6 3.0 je také dostupný s výkonem 155 kW.

Cena vozu Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6 HSE je 1.838.733,– a s doplňky 2.000.918,–

Zdroj: www.zenavaute.cz