Ale kdo se právě chystá začít s podnikáním a těší se, že svým zákazníkům například v kadeřnictví bude pouštět svoje oblíbené songy, většinou narazí na několik nepříjemných překvapení.

Poměrně známé jsou odlišné podmínky v souvislosti s platbou povinných poplatků za TV a rádio, kdy podnikatelé platí podle počtu přístrojů způsobilých k přijímání vysílání, používaných v souvislosti s podnikatelskou činností, ať již na provozovně nebo třeba v dopravním prostředku. Jenže to není vše.

Kámen úrazů často nastává ve spojitosti s agenturami, kterým je nutné platit na základě autorského zákona. Jakákoliv veřejná produkce, ať už třeba puštěné rádio na prodejně nebo oblíbená hudba jako podklad webových stránek totiž zakládá umělcům nárok na honorář. A to všem zúčastněným umělcům – textařům, zpěvákům, zvukařům…

Pokud vám názvy jako OSA, INTERGRAM nebo OAZA nic neříkají, vyplatí se podívat na jejich stránky – www.osa.cz, http://www.intergram.cz, http://www.oaza.eu, neboť právě tyto agentury umělce zastupují a mají ze zákona právo vybírat paušální či jednorázové poplatky za užití hudby.

A protože by nebylo reálně možné sledovat, jakou kdo hudbu hraje, poplatek se stanovuje podle druhu podnikání, počtu a typu zařízení, které k přehrávání hudby používáme. Důvodem pro placení podle odborníků na marketing je i to, že hudba má svou specifickou funkci v podnikání, umí vytvořit příjemnou atmosféru a podpořit nákupní chování.

Žaneta Pixová