Ukazuje průzkum společnosti IN CATERING, realizovaný agenturou Ipsos na vzorku 509 respondentů ve věku 18 až 65 let. Do restaurací chodí přibližně desetina Čechů a při výběru místa jsou nejdůležitějšími faktory kvalita jídla a cena, přičemž nejsilnějším motivátorem pro změnu oblíbené restaurace jsou akční ceny a slevy.

„Výsledky průzkumu ukazují, že skoro polovina Čechů preferuje obědvat v kanceláři, přičemž si jídlo buď nosí z domu, nebo využívají donáškových služeb,“ uvádí Luděk Vocílka, generální ředitel skupiny IN CATERING. V kanceláři totiž obědvá 42 % dotázaných. „Druhou nejčastější možností je obědvání ve firemní jídelně, kterou volí 21,8 % respondentů. Do restaurací chodí jen desetina Čechu, tedy 12,2 %. Zajímavé je, že 13,6 % lidí neobědvá vůbec a pouze 5,5 % chodí na oběd domů,“ říká Vocílka.

Při výběru místa pro oběd hrají klíčovou roli dva faktory: kvalita jídla, kterou za důležitou považuje 63 % respondentů, a cena, která je rozhodující pro 68,4 % dotázaných. „Tyto výsledky naznačují, že Češi vyhledávají optimální rovnováhu mezi chutným jídlem a přijatelnou cenou,“ popisuje Luděk Vocílka. Dalšími významnými faktory jsou nabídka jídel (47,3 %) a vzdálenost od pracoviště (31,6 %), neboť většina respondentů (73 %) je ochotna jít na oběd maximálně 5–10 minut pěšky. Jen 12 % dotázaných je ochotno projít se za dobrým obědem 15–20 minut a pouze 2,7 % třeba i 30 minut. Co se týče denního rozpočtu na oběd, většina respondentů (44,1 %) je ochotna utratit do 150 korun, zatímco 29,8 % má limit do 100 korun. Zaplatit více než 150 korun je připraveno 26,1 % dotázaných.

Průzkum se také zaměřil na preference týkající se typu stravovacího zařízení. Nejoblíbenější volbou jsou samoobslužné jídelny a bufety (41,6 %), těsně následované restauracemi s obsluhou (38,2 %). „Fastfoodové řetězce preferuje pouze 4,8 % respondentů, což může naznačovat rostoucí zájem o zdravější stravování,“ dodává Luděk Vocílka.

Dostupnost obědových možností se liší podle lokality. Třetina respondentů (33,8 %) uvádí, že v okolí pracoviště mají na výběr jen několik podniků, zatímco čtvrtina (25,1 %) má k dispozici mnoho možností. Naopak 18,3 % dotázaných má v blízkosti pouze jednu jídelnu nebo restauraci a 16,7 % žádnou.

Průzkum také zkoumal faktory, které by mohly přimět lidi ke změně jejich oblíbené restaurace. Nejsilnějším motivátorem jsou akční ceny a slevy (46,4 %), následované atraktivní nabídkou pokrmů (39,3 %). Doporučení od kolegů nebo přátel by ovlivnilo 31,4 % respondentů.

„Pro provozovatele restaurací a jídelen z průzkumu vyplývá, že by se měli zaměřit především na udržení přiměřených cen, což je v současné době velkou výzvou vzhledem k rostoucím nákladům na suroviny, energie a personál,“ vysvětluje Luděk Vocílka. „Zároveň je důležité nabízet pestrou škálu pokrmů a zajistit rychlý servis, aby si udrželi konkurenceschopnost na trhu, kde zákazníci očekávají stále vyšší standard.“

-TZ-
foto: tomo_BEGINNER, pixabay