Několik postřehů a doporučení ke stratu nových projektů, kterých nám prošla kurzy anebo natáčecím studiem ERUDIA již řada, včetně např. zakladatele slevomatu.

Z hlediska potenciálu je internet stále na začátku svého rozmachu a čeká nás doba celé řady nových aplikací. Internetové projekty se rojí v hejnech a i v těchto vteřinách se jistě rodí další. Přitom se často jedná o služby s vysokou přidanou hodnotou. Krása takových projektů spočívá také v tom, že neúspěch internetového projektu s sebou nese relativně velmi malé riziko.

Ukazuje se, že k podnikání online stačí, kromě připojení k internetu samozřejmě, poměrně málo: nápad (ten je potřeba vždy :-) , trocha organizačních schopností a odvaha se do toho pustit. Můžete být z malé zemičky stranou velkých ekonomik, cílová skupina je všudezdejší a počet Vašich potencionálních zákazníků závisí prakticky jen na Vaší představivosti a Vašem rozhodnutí.

V této souvislosti je nutné vyvrátit předsudek, že internetové projekty přináší na svět informatici. Naopak. Z našich videí s případovými studiemi z českých firem (erudia.cz) i z našich tréninků pro start up firmy je zřejmé, že nositelé záměru nebývají IT specialisté a vývojáři.

Využít příležitost a uspět vyžaduje udržet širokou klenbu záměru: od citlivosti k potřebám různých segmentů klientů, přes ladění nejefektivnější cesty k jejich oslovení, precizní vyladění procesůjejich obsloužení až po práci se škálou dodavatelů. Praxe ukazuje, že potřebný cit pro trh mají častěji lidé s podnikatelským duchem, než specializovaní technici a programátoři (což se nemusí nutně vylučovat, ale v praxi tomu tak často je).

Představu je potřeba vývojářům dobře formulovat nebo lépe adaptovat hotová, např. zahraniční, řešení a zkrátit tak dobu nejistoty k prvním platícím klientům. Na internetu se dnes nedá mnoho ztratit, ale potenciál zisku je při originálním přístupu stále velký.

Současné trendy ukazují, že výraznou měrou bude pokračovat citlivost k návykům klienta, jeho regionální poloha a samozřejmě zcela revolučně se změní mobilita. Moderní internetové aplikace dnes často volí za primární platformu chytré telefony svých zákazníků. Technologie se také co nevidět rozšíří do oblasti platebních bran a mikroplateb, které se pro uživatele významně zjednoduší.

K úspěchu pak de facto stačí mít trošku toho štěstí, ale především umět si spočítat reálný odhad návratnosti investice.Je to zřejmě částečně vinou zastaralých školních osnov, které postrádaly základní výcvik v oblasti finanční gramotnosti a dalších klíčových kompetencí, nicméně ještě pořád u nás začínající podnikatelé často investují, aniž předtím provedou alespoň základní propočty.

Touha tak přemáhá racionalitu. Význam intuice v podnikání je sice mnohdy klíčový, ale nemít základní rámec v číslech si mohli dovolit podnikatelé v devadesátých letech, nikoliv dnes. A tak až studená voda reality mnohdyudělí snílkům lekci z tvrdosti konkurenčního prostředí. To úspěšnost jakýchkoli, tedy i internetových projektů, v tomto případě opravdu zbytečně zásadně snižuje.

Zdroj: Pavel Komárek, Petr Kloboučník, www.erudia.cz