nefunguje tak, jak byste si představovala?
To jsou dva nejčastější důvody k návštěvě podnikatelského poradce. K záchraně firmy často stačí i jednorázová dvouhodinová konzultace Díky evropským dotacím je navíc poradenství dostupné i pro začínající podnikatele.
Podle zkušeností z projektu Profi žena, který od roku 2009 nabízí pražským podnikatelkám poradenství a školení spolufinancované z fondů EU, je největší zájem o marketing, poradenství při založení a řízení firmy a konzultace v oblasti komunikace a lidských zdrojů.
„Důležitou součástí projektu je i slaďování osobního a pracovního života,“ vysvětluje projektová koordinátorka Martina Zápotocká ze společnosti Odyssey Network. Proto jsou kromě klasických firemních témat k dispozici také konzultace v oblastech, jako je sebepoznání nebo zdravá výživa.
Projekt je zaměřen na ženy, které samy podnikají jako OSVČ, nebo jsou zaměstnankyněmi mikropodniků. „Tato skupina často nemá na vlastní vzdělávání dostatek financí, proto je pro ně tato dotace velmi aktuální,“ doplňuje Martina Zápotocká.
„Jako začínající podnikatelka jsem měla v hlavě naprostý zmatek. Konzultace byly strukturované, poradkyně se hned od počátku uměla zaměřit na to nejpodstatnější. Příště bych věnovala ještě více času a energie přípravě na konzultaci, aby čas konzultace mohl být využit ještě efektivněji, říká účastnice projektu Edita Berková, která provozuje cvičení pro maminky s kočárky Strollering.
Největší zájem o poradenské služby je mezi poskytovateli služeb, jako je kadeřnictví, masáže, ubytování, pořádání akcí, catering, fitness, nebo kosmetika. Výjimkou nejsou ani podnikatelky ve stavebnictví, architektky, interiérové designérky, realitní agentky, či obchodnice.
A jakou poradenskou intervenci považují za efektivní samy drobné podnikatelky? „Měla by být krátká, cenově dostupná, srozumitelná, a co nejvíce orientovaná na praxi,“ shrnuje jedna z účastnic projektu, majitelka oční optiky pOptik Petra Vrbová.