Chcete se stát managerkou? Ptáte se, jak na to? Jste zvědavá, jakými cestami a úkoly musíte projít, než na pomyslnou managerskou pozici usednete? Kudy vede cesta od ukončení školních studií vzhůru? Čtěte dál, tento seriál vám přinese pár postřehů a zkušeností, které budou třeba jednou užitečné…
4. díl
Jak se z nováčka stát platným členem týmu?
V předchozím, čtvrtém dílu seriálu jsme si povídali o tom, jak se úspěšně uvést v nové pozici, co čekat od ostatních a jak se vyvarovat nováčkovských chyb. Prošla jste úspěšně tříměsíční zkušební lhůtou, pochopila, co se od vás očekává. Jak v realitě vypadá vaše práce a jací lidé se stali vašimi nejbližšími spolupracovníky. Po zkušební lhůtě, která je částečně hájenou dobou a je vám promíjena občasná neznalost, nastává čas rozjet se na plný plyn.
Pokud jde o vaši první pozici – nejste již ve studentském (brigádnickém) statusu, máte vysokoškolský titul, tak se stále nacházíte na začátku profesního žebříčku. Ve větší firmě to může znamenat pozici odborné referentky, případně specialistky, s příslušným absolventským platovým ohodnocením. Tento start není jednoduchý. Zkušení kolegové a kolegyně s mnohaletou praxí ovšem bez vysokoškolského vzdělání se na vás přirozeně mohou dívat trochu s despektem. Stačí drobná chyba a poznámky o souvislosti titulu a hlouposti mohou přiletět raz dva. Tedy jak na rovnováhu a udržení přirozeného projevu, kterým nebudete okolí dráždit a zároveň se budete projevovat zdravě sebevědomě?
Víte, jaké jsou vaše pracovní úkoly a za co budete hodnocena?
Od svého nadřízeného – nadřízené si nechte jasně vysvětlit, co je cílem vaší práce a jak objektivně se bude váš výkon měřit – hodnotit. Každá firma má tuto problematiku propracovanou ve větší či menší míře. Od velkých společností, kdy metodiku hodnocení výkonu zaměstnanců má na starosti celé oddělení, až po malé firmy, kdy se někdy výkon hodnotí spíš příležitostně – případně až při velkých chybách (samozřejmě i malé firmy mohou mít tuto problematiku velmi dobře zpracovanou).
Proč dbát na vyjasnění této otázky? Co má být úkolem práce v krátkodobém i dlouhodobém horizontu by měl vědět každý zaměstnanec. V realitě a v závislosti s možnými firemními změnami však tato otázka často nebývá tak jasné, jak vypadá.
Pokud ale nevíte, co přesně se od vás očekává, je těžko pracovat úspěšně. A pokud chcete předvést, co umíte a máte ambice na další kariérní postup, dbát na vyjasnění této otázky je rozhodně důležité.
Autor: Mgr. Lucie Nápravová www.trustframe.cz