Veletržního paláce v Praze návštěvníkům, kteří na vlastní oči touží spatřit velkolepá díla malíře Alfonse Muchy známá pod názvem Slovanská epopej.
Mohl by to být dojemný příběh o velkém návratu. Cyklus 20 obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů se vrací do náruče stověžaté „Matičky Prahy“, kde se kdysi poprvé představil široké veřejnosti.
Háčkem ovšem je, že obrazy v uplynulých letech neležely nikde srolované v muzeu, ani se nenechaly hýčkat rukama restaurátorů. Ještě minulé léto byly vystavovány na zámku v Moravském Krumlově a jejich návrat do hlavního města nebyl zrovna poklidný.
O přemístění epopeje do Prahy, které Mucha dílo daroval, se hovořilo již od počátku 90. let. Po mnohaměsíčních sporech se nakonec první obrazy vydaly na cestu do Prahy loni v únoru.
Poslední dorazily v listopadu. Příprava expozice trvala kvůli technickým potížím několik měsíců a vyšla na 36 milionů korun. Město přitom Galerii hlavního města Prahy schválilo na investice pouhých 15 milionů korun. Proti stěhování se postavil také Moravský Krumlov, soudní cestou se mu snažil zabránit i malířův vnuk John Mucha. Odvolával se přitom na podmínku svého děda, že obrazy mají být vystaveny na důstojném místě.
Otázka, zda se ovšem v Moravském Krumlově plátna na takovém místě nacházela, zůstává nezodpovězenou. Podstatné je, že Krumlov nyní zažívá svoji první sezonu bez velkého turistického lákadla a místní lidé, kterým v podstatě z léta na léto naprosto vyschl příjem z turistického ruchu, toužebně vyhlížejí návrat Slovanské epopeje zpět na svůj zámek.
Definitivní umístění monumentálního díla ovšem stále není vyřešeno. Praha má Velkou dvoranu Veletržního paláce pronajatou od Národní galerie na dva roky za 10 milionů korun a ředitel galerie Milan Bufka doufá, že dílo zůstane ve Velké dvoraně vystaveno alespoň pět let.