nebo obydlí, můžeme si zvolit i svou zdravotní pojišťovnu.
Tím však podobnost končí, protože zatímco v oblasti komerčního pojištění lze přecházet od jedné pojišťovny k druhé či jich mít několik, v souvislosti se zdravotním pojištěním jsou podmínky přísnější.
Zákon nám sice garantuje svobodnou volbu zdravotní pojišťovny, ale zároveň vytyčuje několik ale. Tím základním je, že volba je sice možná, ovšem jen jednou za 12 měsíců, a to vždy k 1. lednu. Navíc o změnu musíme požádat 6 měsíců předem. Pokud tedy lhůtu propásneme, máme smůlu, svoboda nesvoboda, musíme si počkat na další rok.
Nicméně existuje i několik výjimek, kdy můžeme pojišťovnu změnit rychleji, a to s účinností od 1. následujícího kalendářního měsíce. Těmito výjimkami jsou – likvidace či nucená správa pojišťovny, nebo pokud Ministerstvo zdravotnictví ČR vyhlásí kvůli nerovnému hospodaření pojišťovny ve sdělovacích prostředcích tzv. Den pro změnu zdravotní pojišťovny.
Pokud už se rozhodneme pojišťovnu změnit, na rozdíl od komerčního pojištění nás daná pojišťovna nemůže odmítnout. Podobně není možné ani při neplacení pojištění s klientem vztah ukončit nebo časově omezit.
Vztah mezi pojišťovnou a klientem je totiž založen na jiné bázi. Ať už zvolíme jakoukoliv pojišťovnu, zdravotní pojištění budeme vždy platit ve stejné výši a za stejných podmínek. Pojišťovny si však konkurují různými benefity, které mohou volit odlišně. Stejné je to s proplácením některých zdravotních výkonů, tady naopak každá pojišťovna přispívá jinak.
Žaneta Pixová