a dnes se zaměříme na to, jak vypracovat závěr, kterým svůj text šikovně uzavřeme.

Univerzální rada, jak má správný závěr vypadat, pochopitelně neexistuje, záleží na tom, co a komu píšete.

Je tu však několik zásad, na které je dobré pamatovat:

Závěr by měl logicky vyplývat z toho, co již bylo napsáno ‒ samozřejmě až na případy, kdy překvapivý či šokující závěr vytváříte záměrně.

U naprosté většiny obchodních textů je žádoucí, aby závěr byl jednoduchý, přímý a kladně laděný. Když píšeme závěr, stavba vět bývá poněkud výjimečná: Věty jsou tu kratší, údernější, přechody mohou být opravdu hodně rychlé, působivé bývá strukturovat „co věta, to odstavec“.

Naprosto nezbytné u obchodního dopisu je, aby obsahoval jasnou a (naléhavou) výzvu k akci. To jsou ta známá slova typu kupte, objednejte, nepřehlédněte, využijte, pospěšte si, buďte o krok napřed, předběhněte konkurenci, dopřejte si, staňte se jedničkou, pobavte se

Správný závěr by také vašeho obchodního partnera neměl zastihnout nepřipraveného, neměl by přijít, aniž je jasně sděleno dostatečné množství informací. Partner musí mít jasno v tom, co mu kdo nabízí či doporučuje a proč by se měl rozhodnout právě pro tento produkt nebo tuto službu. Musí přesně vědět, v čem je právě pro něj tato nabídka výhodná, prospěšná, potřebná, nejlepší.

Z toho vyplývá ještě jedno doporučení: Nedejte se zlákat k vytvoření takzvaného otevřeného konce. Toto je obchodní text, a není tu místo pro široké filozofické rozvažování. Váš dopis má být milý a příjemný, nicméně jeho cíl je jednoznačný: prodat. Ať už hned, nebo později, ale prodat.

Jak je z uvedeného zřejmé, při psaní obchodního textu rozhodně neplatí, že závěr je jen trocha slov mající za úkol „nějak to zakončit“.

Dobrý závěr mívá dlouhodobý účinek, má velký vliv na to, jaký výsledný dojem si nakonec partner odnese. I kdyby na tuto konkrétní nabídku hned nezareagoval, stejně v něm zůstane určitý dojem, na kterém velmi záleží. Právě tento dojem je často tím, co určí, jak se partner postaví k vaší příští nabídce a jak o vás bude (nebo nebude) referovat druhým lidem, mezi nimiž jsou vaši další potenciální zákazníci.

Podtrženo, sečteno: Nepodceňujte závěr. Věnujte mu velkou pozornost. Dobře promyslete každé slovo. Buďte pozitivističtí a dynamičtí. Zvolte ta nejvhodnější slova a nezapomeňte na výzvu k akci. A výsledek bude určitě skvělý!

Eva Musilová