A v dnešní době bychom ještě mohli navíc dodat na společném jazyce, který je pro efektivní komunikaci nezbytný. Poslední číslo časopisu Hays Journal dokazuje, jak i drobné pokroky v jazykových dovednostech dokážou posílit morálku zaměstnanců a obchodní výkonnost.
Dokonce i menší úspěchy při zdokonalování jazykových dovedností mohou přinést pocit hrdosti a oddanosti zaměstnanců k jejich firmě. Zlepšení jazykové zdatnosti jednotlivců přispívá k osobnímu rozvoji i ke schopnosti organizace obstát v rostoucím globálním obchodním prostředí. Tyto dovednosti spolu s kulturní inteligencí, jež k nim často patří, jsou stejně nepostradatelné jak pro dnešní globální vedoucí pracovníky, tak pro organizace, které tito pracovníci řídí.
Platí to obzvláště v případě rozvíjejících se trhů, které zaznamenávají hospodářský vzestup; organizace dnes nemohou vystačit s monokulturním a monolingválním přístupem. V zavedeném ekonomickém prostředí již nelze spoléhat na to, že ostatní hovoří stejným jazykem nebo vyznávají stejný systém hodnot. Je stále důležitější umět pochopit lidi v jejich vlastních podmínkách a v jejich mateřském jazyce.
Jon Hill, Country Manager Hays Czech Republic k tomu dodává: „Ačkoli angličtina zůstává v obchodování celosvětovým jazykem, pro organizace bude velmi přínosné zaměstnat také osoby, které plynně ovládají jiné jazyky, a zařadit jazykové dovednosti do postgraduálních vzdělávacích programů. Lidé hledající zaměstnání by si měli zjistit, které jazyky jim mohou zajistit životní úspěch a které budou v budoucnu užitečné.“
V České republice také zůstává angličtina hlavním jazykem pro obchodní jednání i pro komunikaci uvnitř společností. Poptávka po znalostech ostatních jazyků se však liší, zejména dle regionu a odvětví. Například pro automobilový průmysl je klíčová i němčina, která je zároveň více poptávána v příhraničních regionech. V poslední době také registrujeme narůstající zájem firem o zaměstnance se znalostí ruštiny a francouzštiny, a to zejména pro oblasti služeb a obchodu. V Praze a Brně, kde sídlí centra sdílených služeb, se hojně uplatní i italština, španělština, polština. Očekáváme i růst poptávky po čínštině, japonštině, či korejštině.
Poněvadž Brazílie předstihla Spojené království a stala se šestou největší ekonomikou na světě, bude v budoucnu růst poptávka po lidech s plynnou portugalštinou. Rovněž na rychle rostoucím ruském trhu bude schopnost komunikovat s klienty a spolupracovníky velkou výhodou. Protože je Polsko jediným členem EU, kterému se vyhnula hospodářská krize a jehož obchodní vztahy se Spojeným královstvím se stávají cennější než kdy dříve, hodnotí 20 % britských zaměstnavatelů znalost polského jazyka jako užitečnou. Stále přetrvává vysoká poptávka po uchazečích s plynnou francouzštinou, němčinou, španělštinou, mandarínštinou nebo japonštinou.
Časopis Hays Journal si můžete prohlédnout na stránkách: www.hays-journal.com