Odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku vám poskytne mocný nástroj při motivaci a vedení lidí kolem vás. Přestože se odpovědi v různých ohledech mohou lišit, je možné vysledovat tři oblasti, které se opakují nejčastěji: finanční ohodnocení a benefity, pracovní prostředí a lidé v něm, náplň práce a její přínos.
Obecně platí, že krátkodobě dokáže být zaměstnanec spokojený tehdy, budou-li naplněny alespoň dvě výše zmíněné oblasti. Z dlouhodobého hlediska je však zapotřebí, aby všechny tři oblasti byly v rovnováze.
Míru důležitosti jednotlivých oblastí nám potvrdil také statistický průzkum* týkající se motivace a odměňování zaměstnanců, kterého se zúčastnilo více než 4000 respondentů z České republiky. Pro jednu třetinu oslovených zůstává nejsilnějším motivačním nástrojem atraktivní finanční ohodnocení, čtvrtina upřednostňuje možnost profesního rozvoje a druhá čtvrtina přátelské pracovní prostředí. Z hlediska zaměstnaneckých benefitů jsou pak nejžádanějšími podpora osobního a profesního růstu a flexibilní pracovní doba.
Z pohledu zaměstnavatele je však stále patrnější posun k motivačním nástrojům, které nejsou nutně založeny na materiálním základě. Pokud zaměstnancům dáte skutečně vědět, že jejich práce je pro společnost důležitá, jsou nedílnou součástí organizace a dokážete ocenit jejich přínos, pak jste na dobré cestě ke zdravě fungujícímu týmu pracovníků.
RADA:
• Každý zaměstnanec reaguje na určité motivační nástroje různým způsobem. Promluvte si se svými zaměstnanci a pokuste se najít ty nejvhodnější.
• I v pozici manažera/ky nezapomínejte na sebe. Jen velmi těžko se motivují zaměstnanci, pokud vy sami nejste přesvědčeni o přínosu vaší práce.
• V neposlední řadě je dobré mít na paměti, že nejnákladnější nástroje nemusí být nutně nejefektivnější . Pochvala a uznání nijak neovlivní váš rozpočet a v důsledku může mít trvalejší a hlubší dopad než materiální odměna.
- Průzkumy HAYS Czech Repulic naleznete na www.hays.cz
Adriana Klímková, konzultant divize Finance a účetnictví, Hays Česká republika.