pro většinu z nás to znamená představu několika úmorných hodin strávených v útrobách nákupního centra.
Drátěný košík na kolečkách, reprodukovanou hudbu prokládanou hlášením o výhodných nabídkách, regály plné zboží. Výsledkem je úlovek v podobě trvanlivých zásob pro celou rodinu minimálně na týden, než bude nutné celé martyrium absolvovat znovu. Že tenhle postup dobře znáte a berete ho jako nutné zlo? Co takhle vyzkoušet jinou možnost?
I když se to dnes zdá téměř neuvěřitelné, před několika desítkami let hospodyně také zásobovaly celou rodinu a supermarkety k tomu nepotřebovaly. Sháněly pouze potraviny potřebné na jeden konkrétní den a pro každou z nich si zašly do specializovaného krámu. Maso se neskrývalo v úseku označeném cedulí „uzeniny“, nýbrž u řezníka, mléko u mlékaře, pečivo u pekaře. Nakupující tak nejen, že znal svůj zdroj a věděl kam se s důvěrou obrátit, ale především měl výrobky čerstvé a bral si pouze takové množství, které dokázal spotřebovat. Tento způsob sice možná byl časově náročnější, ale byl ekonomičtější a samozřejmě se projevoval pozitivně na kvalitě potravin. I v dnešní době už se tak nachází stále více spotřebitelů, kteří se k němu rádi vracejí. Umožňuje jim to fenomén posledních let – Farmářské trhy.
Myšlenka Farmářských trhů spočívá v prodeji potravin spotřebiteli přímo od malých výrobců a velmi rychle se u nás stala populární. Trhy rostou hojně po celé republice a není tedy problém vyrazit za nákupem pravidelně každý den. Stále více zákazníků se totiž v současném trendu dobrého stravování rozhodlo upřednostnit kvalitu před cenou a podpořit tak rozvoj tohoto podnikání. Téměř to vypadá jako vzkříšení „staré dobré tradice“ a jako návrat dřívějších časů. I tady lze ovšem nalézt háček.
Jak už to bývá u každého fenoménu, i v případě Farmářských trhů je potřeba rozlišovat. Pro mnoho lidí jsou pouze způsobem, jak rychle vydělat peníze na současném trendu a na úrovni takových trhů se to přirozeně projeví. Je tedy na spotřebiteli, aby použil zdravý rozum a našel si ty „svoje“ prodejce, které bude znát, bude jim důvěřovat a na které se bude moci spolehnout. Pokud se totiž spokojí pouze se značkou „Farmářské trhy“, brzy zjistí, že znovu konzumuje potraviny nevalné kvality, jen ho to stojí více peněz i času a logicky se vrátí zpět do pohodlí supermarketů. Opět tedy pouze čas a spotřebitelé ukáží, zda současné Farmářské trhy jsou vzkříšenou tradicí nebo pouhým krátkodobým módním výstřelkem.
Autor: Petr Kozlíček