kterých se dopouštějí.
Často může jít samozřejmě o nevědomost, nicméně na každé pozici je co zlepšovat a platí to pro vedoucí funkce rovněž. Prvním krokem je uvědomit si je a následně s nimi počítat jako s položkou, kterou můžeme v budoucnu změnit.
Být na svém místě
Pozice manažera je v mnoha ohledech klíčová a přechod na tuto pozici může být pro mnoho lidí zásadní změnou nejen v kariéře. Ze začátku nemusíme být za jedno, jak tuto funkci chápeme. Bylo by tedy dobré zaměřit se na vlastní osobnost, která může začátky jak ztížit, tak přispět k lehčímu průběhu kooperace s kolegy a podřízenými. Příručky často radí zeptat se sám sebe, zda jsem dominantní či submisivní. Samozřejmě si řekneme, že dominantní, jinak bychom nebyli na dané pozici. Ale nemusí to být tak jasné, jak se zdá. Každá situace vyžaduje jiný přístup. Nemusíme si dokazovat své schopnosti a být za každou cenu dominantní. Podřízení sami vycítí, zda je manažer přirozeným vůdcem s liskou tváří, na kterého je spoleh. A to je pro ně cennější než přílišná dominance s autoritářským vedením v jednom.
Cíle ano, ale realistické
Nutné je nejen umění plánovat, ale plánovat tak, aby byl každý schopen očekávání a plány splnit. Zdá se to jako jasná rada, ale možná bychom se divili, jak opodstatněná bývá. Tento proces zahrnuje také pomoc ze strany manažera. Měl by být ochoten zapojit se a dále vést kroky svých zaměstnanců. Dost podstatné je i vysvětlení daných cílů všem tak, aby je každý chápal. Chybou je, když si manažer myslí, že zaměstnanci pochopí jeho požadavky sami a vidí do jeho hlavy. Komunikace má zkrátka význam v celé manažerské praxi, a toho si ještě mnozí nejsou ještě plně vědomi. I nepatrné změny v plánech by měl každý zaměstnanec vědět včas a manažer by se tomuto úkolu neměl vyhýbat.
Ano komunikaci
Mnoho lidí má problém komunikovat, ale právě začínající manažer by si měl uvědomit, že ho komunikace bude provázet už pořád. Není dobré před komunikací „utíkat“ jen proto, že se nám nechce nebo že se na to zrovna necítíme. Manažer by měl být ochoten s lidmi vycházet za všech okolností. Řízení lidí je sociální pozicí a je dobré si toto uvědomit hned na začátku. Rozhodně bychom se neměli zavírat ve své kanceláři a nechat veškerou komunikaci na sekretářce. I když může být důvodem třeba zavalení prací, není dobré nechat zaměstnance v nejistotě a bez klíčových informací. Pro ně se tak práce na úkolech stává stresující a tím pádem vysilující.
Vše změním …
Mnoho nováčků má utkvělou představu, že teď je čas na změnu a často nemají míru. Rádi by měnili téměř vše. Přehnaná snaha se ale nemusí v tomto ohledu vůbec vyplatit. Zaměstnanci mohou být při inovacích poněkud zmateni. Proč měnit něco, co funguje dlouhodobě bez problémů a lidé jsou na zaběhnutý řád zvyklí. Právě flexibilita manažera jako osobnostní rys může být do budoucna velmi ceněná. A ponechání některých věcí beze změn a zbytečných zásahů viditelně usnadňuje práci všech. Každý máme své představy, jak má něco probíhat. Je na místě ale rozlišovat mezi tím, co by mohlo být lepší, a tím, co nepotřebuje žádné zásahy.
Vím vše
Ve zkratce bychom mohli říci, že není zrovna nejlepší jakkoli se povyšovat, chovat se bezohledně vůči druhým a sama sebe nerozvíjet. To vše a ještě nezapomínat na vzájemnou komunikaci, které se zkrátka nevyhneme. Našlo by se těch chyb ještě mnoho, ale zde jsme se chtěli zmínit o těch nejčastějších. Každý začátek je spojen s něčím novým a neznámým. Pokud se budete držet alespoň některé rady, přinese to své ovoce.
Autor: Jana Kučerová, www.trustframe.cz