V umění výběru toho nejlepšího z nejlepších zaměstnanců se dnes můžete proškolit u mnohých agentur, nejedná se totiž o jednoduchou záležitost. My vám přinášíme alespoň několik zásadních tipů, jak a co u budoucího podřízeného hledat a čeho se naopak vyvarovat.
Žádný exaktní a úplný návod k nalezení zaměstnance snů neexistuje. Při hledání budoucího podřízeného se řiďte zejména svou intuicí. I když kandidát splňuje veškeré požadavky ohledně zkušeností a dovedností, ale vám jaksi nesedí, neberte ho! Do své firmy také nikdy nepřijímejte své rodinné příslušníky a přátele, byť by byli sebeschopnější – v posuzování jejich práce totiž nikdy nebudete objektivní…
Při hledání nového zaměstnance si nejprve rozmyslete, jakým způsobem získáte ty správné kandidáty. Jednou možností je pokusit se přetáhnout předem vytipovaného člověka od konkurence – o jeho kvalitách víte vše, ale dejte si pozor na jeho loajálnost. Pokud se nechal (např. vyšším platem) zlákat k vám, je dost dobře možné, že si škatulata za čas zopakuje.
Dalšími možnostmi je inzerce na vlastních webových stránkách, oslovení Úřadu práce či využití personální agentury. Služby těchto agentur nejsou nejlevnější, a i když vám ušetří mnoho času při probírání se životopisy, najatí personalisté nejsou vy, nemají vaši intuici a může se stát, že ideálního kandidáta vyřadí kvůli nějaké nepodstatné maličkosti.
Jak vybírat ze strukturovaných životopisů
V prvé řadě si musíte být jista tím, co doopravdy chcete a koho na danou pozici vlastně hledáte. V žádném případě nehledejte kopii sama sebe, takový člověk by nové nápady, a tím i nový vítr do firmy nepřinesl. Životopisy si roztřiďte do cca čtyř kategorií. Ve čtvrté skupině se ocitnou ti, jejichž profil z mnoha ohledů neodpovídá tomu, co se snažíte najít, chybí motivační dopis apod.
Do třetí skupiny můžete zařadit kandidáty, kteří nesplňují jednu z podmínek přijetí (špatná úroveň cizího jazyka, neodpovídající vzdělání…), ale kteří tento nedostatek kompenzují něčím jiným (dlouhá praxe na obdobné pozici apod.). Tyto životopisy zatím odložte stranou a věnujte se dalším.
Ve druhé skupině se ocitnou ti, jejichž profil je přesně dle vašich představ. Tyto uchazeče rovnou pozvěte na osobní pohovor. V kategorii první vám pak zbudou životopisy, u nichž si nejste jisti, proč se daný kandidát hlásí právě na tuto pozici, když máte pocit, že má „na víc“. Má mnohem vyšší kvalifikaci, dlouhou, zajímavou praxi… Je možné, že by tento uchazeč byl ideální zaměstnanec, ale na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že by práce u vás pro něj byla jen přestupnou stanicí a po určité době by od vás prchnul za lepším. Dobře si rozmyslete, jestli mu dáte šanci!
Autor: Anna Ticháčková