Používá se k předání informací, představení či k prodání výrobku nebo služby.
Aby prezentace splnila účel musí být kvalitní, a to si žádá přípravu.
Základem úspěchu prezentace je mimo jejího obsahu i její délka.
Dospělý člověk je schopen pozorně poslouchat 20 až 40 minut. Psychologové současně tvrdí, že za tuto dobu je schopen vstřebat maximálně 9 nových informací. V případě, že bude prezentace delší než 20 minut, je dobré ji rozdělit na dílčí části, vždy po deseti minutách. Udržíte tak lépe pozornost posluchačů.
Pamatujte, že prezentace by měla být stručná a výstižná.
Při přípravě prezentace byste si měli položit otázky: Co? Komu? Kde? Jak? S čím?
Jak udržet posluchačovu pozornost?
Používejte slova, kterým všichni rozumí. Nepoužívejte negativní vyjádření. Mluvte v krátkých větách a nepoužívejte zbytečně dlouhá souvětí. Pokládejte řečnické otázky.
Jak vystupovat?
- Nepovyšujte se a buďte kamarádští. Vystupujte jako rovný s rovným.
- Udržujte oční kontakt. V případě, že máte více posluchačů, pohled rozdělujte mezi všechny.
- Mluvte nahlas a plynule. Pohrajte si s intonací. Pravidelně dýchejte.
- Používejte gesta, ale ne přehnaná. Například rozpřažené ruce vyjadřují přátelské přijetí.
Na konci prezentace shrňte vše důležité a vyzvěte k případným otázkám.
Sandra Špačková
Naše zkušenosti ukazují, že lidé dnes už jsou schopni se plně soustředit dobu kratší než 20 minut. Otázky a aktivity je tedy vhodné zařazovat ještě častěji.